Werkloze verkoopt huis (tegen elk aannemelijk bod)

Een tochtige zandvlakte moet de economie draaiende houden. In 2013 kijkt Nederland uit naar de opening van de Tweede Maasvlakte. In- en uitvoer, daar moet de groei vandaan komen, want binnen de grenzen blijven huizenprijzen dalen. Meer werkloosheid is het gevolg. Dat is de grootste zorg voor Lodewijk Asscher, dé minister in de frontlinie.

Maasvlakte biedt uitzicht op exportgroei

Het nieuwe land van de Tweede Maasvlakte steekt uitdagend de Noordzee in. Het water beukt tegen de stranden, boven het nieuwe land jagen wind en regen. Hollandser kan het niet. De Tweede Maasvlakte heeft eind november zijn definitieve vorm gekregen toen het ‘binnenmeer’ werd doorgestoken om een toegang te maken naar het scheepvaartverkeer in de havenmond. Tussen de nieuwe kades zuigt een schip het overtollige zand weg. In het kale landschap geven enorme lichtmasten aan waar straks bedrijvigheid zal zijn. Volgend jaar mei zal bij wij van proeg het eerste schip afmeren. Eind 2014 zullen hier de grootste containerschepen af en aan varen. De hoogste kranen ter wereld zullen volautomatisch laden en lossen.

Rotterdam heeft een stip aan de horizon geplaatst: de Havenvisie 2030. Dan moet de haven voorop lopen in Europa als het gaat om industriële ontwikkeling en logistieke verbindingen naar het achterland. De overslag van containers kan met de ingebruikname van de Tweede Maasvlakte worden verdubbeld.

Maar voorlopig is het crisis en 2013 wordt een spannend jaar. Gaan de Europese staalfabrieken weer draaien? Gaan de Chinezen weer meer consumeren? De economische crisis heeft een rechtstreeks effect op de bewegingen in Rotterdam.

De totale overslag groeit op dit moment vooral dankzij toenemende overslag van olieproducten. Maar de Europese auto-industrie heeft het bijvoorbeeld moeilijk, staalfabrieken draaien op halve kracht. Wat onmiddellijk te merken is in de overslag van erts en schroot. En wat gaat de consument doen in 2013? Hand op de knip of toch maar uitgeven? Export wist de Nederlandse economie een groot deel van het afgelopen jaar uit de rode cijfers te houden. En verreweg het grootste deel van die export liep via Rotterdam.

    • Renée Postma