Voice Kids: we zijn om

We hadden vorige week al naar de documentaire Bentes stem gekeken, waarin een 11-jarig zangvogeltje gevolgd werd tijdens haar deelname aan The Voice Kids en we hadden dus alles gehoord over de ‘poppenkast achter de schermen’. Bente zei dat ze haar coaches Nick & Simon nooit zag, behalve als er een camera in de buurt was. En dat ze niet mocht huilen op het podium als ze eruit zou vliegen. We waren dus tot de tanden toe bewapend, vrijdag bij de tweede ronde van The Voice Kids.

Toen kwam Laura van 13 uit Dinxperlo op. Ze zette met haar eigen gitaar het intro in van de grootste suikerspin uit de popgeschiedenis – I will always love you van Dolly Parton – en nog voordat ze bij het refrein was, werden thuis op de bank al stiekem de eerste neuzen opgehaald. En toen moesten Piet en Joep en Chloe nog komen. Kinderen die echt, écht konden zingen en die toch ook echt wel zichzelf leken – om het verwassen woord ‘authentiek’ niet te gebruiken. Toen de laatste scepticus in de kamer bij het laatste kandidaatje, dat op school gepest werd omdat ze zo klein is, voorzichtig opmerkte dat dit meisje natuurlijk op haar verhaal was gecast, en dat Marco heus wel ingefluisterd had gekregen dat hij bij zijn „kleinste grootste fan” moest draaien – toen wilde niemand dit nog horen.

Er is van alles te zeggen over kinderen op tv, over talentenjachten, over kinderen in talentenjachten op tv. Maar ik kan me niet herinneren dat ik als kind op vrijdagavond zo zat te spinnen op de bank als mijn kinderen nu bij The Voice Kids.

Vroeger had je Klassewerk. Daar mocht ieder kind met een roestige dwarsfluit aan ‘muziekwerk’ meedoen, met Tonny Eyk als enig jurylid, die altijd „een zeven” gaf. We hebben het even opgezocht op Youtube. Daar troffen we Eyk die zich verontschuldigt voor de piano waarop het slachtoffer uit Zuidwolde net haar optreden had verpest. „Het is een oude pianola uit de decorruimte van de NOS, dus die stemming, dat is niet haar schuld.”

Verder had je Kinderen voor Kinderen, maar voor een Fries kind was de kans dat de Bom viel groter dan dat je ooit in het Kinderen-voor-Kinderenkoor zou zingen. En je had de Mini Playback Show, waarin – nou ja, dat behoeft verder geen uitleg. Sommige dingen waren vroeger beter. Maar The Voice Kids is beter dan alle oude kindertalentenshows bij elkaar.

Deze week vervangt redacteur Martine Kamsma tv-recensent Hans Beerekamp.

    • Martine Kamsma