KLM ontkent risico’s door zuinigheid met brandstof

SCHIPHOL â?? Het KLM-toestel met daarin de 50 miljoenste passagier voor Schiphol wordt met een waterspuit welkom geheten op de luchthaven Schiphol. ANP ILVY NJIOKIKTJIEN

Bij de KLM wordt niemand onder druk gezet en worden geen veiligheidsrisico’s genomen om met zo min mogelijk brandstof te vertrekken. Dat zegt een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij in een reactie op berichtgeving hierover in het AD vandaag.

De krant stelt dat in navolging van Ryanair ook risico’s worden genomen bij KLM. De directie zou piloten dwingen om kosten te besparen door met minder brandstof te vliegen. Volgens een woordvoerder is het verhaal uit de lucht gegrepen. “Het klopt niet. Veiligheid gaat bij ons boven alles”, zegt ze in een reactie.

“De gezagvoerder bepaalt bij ons hoeveel brandstof er mee gaat. De beslissing is dus aan hem en niet aan de directie”, legt de woordvoerder uit. Volgens haar wordt er uiteraard wel strikt gekeken hoeveel er mee gaat. “Te veel meenemen is ook niet echt nodig.”

SP-Kamerlid Farshad Bashir wil dat de Inspectie Leefomgeving en Transport onderzoek doet naar een KLM-vlucht van 11 december 2009 met de bestemming Los Angeles.

Vrijdag stelden vier piloten van de Ierse maatschappij Ryanair in het programma KRO Reporter dat ze onder druk werden gezet om met zo min mogelijk brandstof te vliegen. Vliegtuigen moesten daardoor tot drie keer toe noodgedwongen naar de grond om bij te tanken. Ryanair ontkent de beschuldigingen. Staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld heeft de Ierse autoriteiten om opheldering gevraagd over het brandstofbeleid.

Bekijk de Reporter-uitzending over Ryanair hier terug. Volgende week zendt het programma deel twee uit.