Dit zijn de nieuwe gezichten van 2012

Televisie is een machine die elk jaar weer nieuwe Bekende Nederlanders maakt. Onbekenden worden bekend omdat ze in het nieuws zijn, of gewild in talkshows. Dit zijn de 25 nieuwe BN’ers van 2012.

Netherlands' Churandy Martina celebrates after winning the men's 200m final at the 2012 European Athletics Championships at the Olympic Stadium in Helsinki on June 30, 2012. AFP PHOTO / JONATHAN NACKSTRAND AFP

Zijn opvallende nieuwkomers in de media ook degenen die je het jaar daarop nog vaker gaat zien? Voor de tweede keer inventariseerden we in de loop van het jaar de meest zichtbare namen waar we tot dan toe nog nooit of niet echt van gehoord hadden.

Uit het lijstje van december 2011 bleken enkelen dit jaar blijvertjes: rappers Kleine Viezerik en Gers Pardoel, commentator Petra Stienen en het onhandige duo Britt Dekker en Ymke Wieringa. Maar veel anderen zakten nu alweer in de vergetelheid terug. Wie herinnert zich nog Steven Brunswijk, Brian Farley en Wesley van W.?

In 2012 viel de regering, werden lijsttrekkers van PvdA, CDA en GroenLinks gekozen, trad een nieuwe regering aan en werd de Tweede Kamer drastisch ververst. De neerslag van al die doorstroming in de vorm van nieuwe mediapersoonlijkheden was opvallend beperkt. Voor veel nieuwe Kamerleden en bewindslieden was de tijd te kort om zich al te profileren in de talkshows. De bekendste nieuwe staatssecretaris werd Co Verdaas, maar dan vooral na de affaire die tot zijn aftreden leidde.

In 2011 waren 17 van de 32 geselecteerde mediadebutanten van het vrouwelijk geslacht, dus iets meer dan de helft. Dat halen we dit jaar niet, met een score van negen uit 25, ofwel 36 procent. Schrale troost is dat de drie namen die er het meest uitsprongen wel allemaal vrouwen waren. Daarbij is wel gelet op de kans dat het niet om eendagsvliegen zal gaan, maar om namen met een langdurige aanwezigheid in de telefoonlijsten van de televisieredacties.

Ook de leeftijdsspreiding is nu minder gevarieerd, tussen 19 en 57 tegen vorig jaar tussen 14 en 69. Het percentage van mensen met een niet-Nederlandse familieachtergrond blijft in Hilversum lager dan in de rest van het land. De grootste kans om mensen tegen te komen met een voor kaaskoppen lastig uit te spreken achternaam is in sportprogramma’s of in een popprogramma als The Voice of Holland (RTL 4). Geen programma levert op dit moment een grotere bijdrage aan de zichtbaarheid van etnische minderheden. In de halve finale van de talentenjacht was de verhouding precies 50 procent wit en 50 procent minder wit. Slechts een van de vier gekleurde kandidaten haalde de finale, die Leona Philippo wel prompt won.

In beperkte mate hebben we de keuze mede laten bepalen door aanwezigheid in de sociale media, met name Twitter. Omdat de andere media het microblog intensief volgen, is zichtbaarheid daar immers van invloed op de verdere loopbaan. Het fenomenale succes in de media van schrijver Özcan Akyol lijkt minder het resultaat van marketing door een uitgever dan de cumulatieve uitkomst van langdurig twitteren.

Dit lijstje is natuurlijk geen onderzoek of zelfs maar een representatieve telling. De selectie is subjectief en aanvechtbaar, zoals een recensie ook per definitie smaak en waarneming van een enkele auteur weerspiegelt.

    • Hans Beerekamp