Met dit spul maak je écht indruk - drie tips van een vuurwerkfreak

Dit worden de vuurwerkhits van 2012: Immortal Gold, Grizzly en Sky screamers.

Vanochtend is de verkoop van consumentenvuurwerk van start gegaan. Met welk vuurwerk maak je op 31 december de blits? Tony Gemmink (34), groot vuurwerkliefhebber en initiatiefnemer van de vuurwerksite Freakpyromaniacs bespreekt de trends. “De Immortal Gold was al uitverkocht voordat de vuurwerkfolder in de bus lag.”

Tony Gemmink is deze dagen een druk man. De komende drie dagen rijdt hij Nederland rond op zoek naar het beste en het goedkoopste vuurwerk. Hoeveel geld hij dit jaar aan vuurwerk besteedt wil hij niet zeggen, maar het loopt in ieder geval in de duizenden euro’s. Maandag om 10.00 uur stipt mag hij los en begint hij met het afsteken van vuurwerk. Pas om 02.00 uur in het nieuwe jaar steekt hij zijn laatste cake aan.

Waar komt die fascinatie vandaan? Het is een vraag die hij regelmatig op verjaardagsfeestjes moet beantwoorden.

“Ik ben opgegroeid in Katendracht in Rotterdam, middenin het Chinatown-gedeelte. Mijn opa was altijd al bezig met vuurwerk en heeft mij eigenlijk aangestoken. Sindsdien ben ik gefascineerd door vuurwerk. Op 1 januari heb ik altijd een rustdag, maar de rest van het jaar ben ik er continu mee bezig. Ik reis de hele wereld over om de beste vuurwerkshows te bekijken. Een dure hobby maar het is het waard. Ik ga niet stappen, rook niet, drink amper. Dat geld stop ik veel liever in vuurwerk en mijn site Freakpyromaniacs waar we de vuurwerkwereld zo compleet mogelijk in beeld proberen te brengen.”

Ondanks dat Tony het hele jaar door het beste professionele vuurwerk ziet, houdt hij ook van het gewone consumentenvuurwerk. Hij kan zelfs genieten van een grondbloemetje. Het echte werk is echter een cake: een pot met verschillende tubes die allemaal verschillende effecten achter elkaar kan genereren. De trend dit jaar is volgens Tony “mooier, beter en feller”. Dat komt vooral door de aangepaste regels. Tegenwoordig mag er 25 gram kruit per tube in een cake zitten, in plaats van 15 gram. “Dat is echt een groot verschil. De producenten kunnen veel effecten kwijt en dat zorgt echt voor een hype.”

Wil je op 31 december écht indruk maken op straat. Dit beloven volgens Tony dit jaar de hits te worden in vuurwerkland.

1. Immortal Gold (139 euro)

“De naam zegt het al. Deze cake geeft verschillende soorten goud. Het is een pakket van vier cakes, dus als ze achter elkaar afgaan heb je een eigen vuurwerkshow van 1,5 tot 2 minuten. Het is echt de hit van dit jaar. Hij was al uitverkocht voordat de vuurwerkfolder in de bus lag.”

2. Grizzly (39 euro)

“De grizzly is vernoemd naar een beer en de knallen veranderen van kleur. Die kleurovergang is echt bijzonder. Uit de pot knallen rode sterren die veranderen in groene sterren.”

3. Sky screamers (60 euro)

“Sky screamers is ook al uitverkocht. Het is een fluitcake die echt hele dikke fluiten produceert, het klinkt als een spook. Wat daar zo leuk aan is? Als je zo’n pot afsteekt staat de hele straat te kijken.”

Er is volgens Tony nog veel en veel meer moois te koop. Het gaat namelijk goed met de Nederlandse vuurwerkbranche.

“Zo’n vijftien jaar geleden waren er vier grote importeurs, nu zijn het er een stuk of achttien. Daardoor is er veel meer vernieuwing. Ook worden de producenten door de consumenten uitgedaagd om met steeds mooiere spullen te komen. Mensen kopen niet standaard een meterpakket zoals vroeger. Ze oriënteren zich eerst op internet en weten wat ze precies willen kopen. Ik zie siervuurwerk over de hele wereld, maar in Nederland hebben we echt heel mooi spul te koop.”

    • Lex Boon