Vrolijke broeken, grote kettingen en neon: 20 trends uit het blije modejaar 2012

Zedige bloesjes, hotpants, snorren, en neonkleuren. Wat droegen wij het afgelopen jaar? Twintig trends uit het blije modejaar 2012. 1 Kuis kraagje 2012 was een slecht jaar voor het decolleté. Het kleine, kuise kraagje domineerde het modebeeld voor vrouwen. Als onderdeel van een losse, hoog dichtgeknoopte blouse, maar ook als los accessoire, te dragen bij

Zedige bloesjes, hotpants, snorren, en neonkleuren. Wat droegen wij het afgelopen jaar?

Twintig trends uit het blije modejaar 2012.

1 Kuis kraagje

2012 was een slecht jaar voor het decolleté. Het kleine, kuise kraagje domineerde het modebeeld voor vrouwen. Als onderdeel van een losse, hoog dichtgeknoopte blouse, maar ook als los accessoire, te dragen bij een trui.

2 Hotpants

Hoe zedig de bovenkant van een vrouwenoutfit dit jaar ook was, aan de onderkant was het meestal een stuk wilder. Grote trend waren tot hotpants afgeknipte spijkerbroeken, liefst zo kort dat de zakken onder de (onafgewerkte) zoom uitkwamen, al waren ze uiteraard ook prefab te koop. Niet alleen een zomertrend overigens: bij koud weer gingen er gewoon zwarte panty’s onder.

Foto Peter StigterFoto Peter Stigter

3 Studs

„Is het nog mogelijk iets te vinden waar geen studs op zitten?” verzuchtte een vriendin. Nee, bijna niet. De stud – een decoratief spijkertje, dat ooit opmars maakte in de periode van de punk – was nog nooit zo in de mode als nu, met name voor vrouwen. Schoenen, laarzen, tassen, truien, blouses, jassen, jeans, alles heeft dit jaar een berg studs gekregen, voor dat stoere, zogenaamd streetwise accent. Chique merken als Valentino en Balmain waren aan de stud, maar vooral ketens als Zara. Bij de Spaanse keten was het de laatste maand op de damesafdeling inderdaad lastig iets zonder metaalbeslag te vinden.

Foto ZaraFoto Zara

4 Seniore stijliconen

60-plussers werden dit jaar ontdekt als stijlicoon. In de advertenties van Lanvin figureerde een 82-jarige ex-danseres, modetijdschrijft The Gentlewoman zette de 87-jarige Angela
Lansbury op de cover en Advanced style, een blog/boek met straatfoto’s van stijlvolle bejaarden was een grote hit en Iris Apfel (91) werd wereldwijd bekend als stijlicoon. Het verst ging American Apparel ( het zal eens niet), dat een oudere dame met lang, grijs haar in lingerie liet poseren. Rimpels zijn niet meteen het nieuwe schoonheidsideaal (de meeste modellen zijn nog altijd piep) maar de trend laat wel zien dat de modewereld op zoek was naar meer persoonlijkheid en eigenzinnigheid.

Foto LanvinFoto Lanvin

5 Schooltas

Opeens was-ie terug: de klassieke Britse boekentas, maar nu in een haast oneindig kleurenscala. Het eerste exemplaar werd in 2008 in elkaar gezet door een vlijtige Britse huisvrouw die haar zoon met een originele tas naar school wilde sturen. Al snel kwamen andere moeders aankloppen voor een tas en richtte ze The Cambridge Satchel Company op. Toen modebloggers de tassen ontdekten werd het definitief een mode-item. Inmiddels zijn er vele kopieën op de markt.

Foto Cambridge SatchelFoto Cambridge Satchel

6 Dip dye

Bij een kleurrijk modejaar hoort kleurrijk haar. De grootste haartrend van 2012 is zonder twijfel de zogeheten dip dye: de verftechniek waarbij alleen de onderkant van het haar in een kleurtje wordt gedoopt, waardoor een nonchalant degradé ontstaat. Blond deed het goed, maar vooral pastelkleuren (roze!) oogstten groot succes. Dip dye was ook te vinden op kleren.

7 Sleehaksneaker

Een vinding waarmee de Franse ontwerpster Isabel Marant najaar 2011 kwam. De sneaker, met ingebouwde en dus onzichtbare sleehak, was niet te zien in haar show, maar werd dankzij modeblogs binnen de kortste keren toch een hit. Dit jaar bereikten de imitaties alle winkelstraten van Nederland. Zelfs sportmerken als Nike stopten een plateau in sneakers. Marant (45) bedacht de schoenen al als tiener: ze stopte stukjes kurk achterin haar sneakers om langer te lijken. Terwijl sneakers met een sleehak (die zichtbaar was aan de buitenkant, maar toch) toen al bestonden; van Jan Jansens High heeled sneaker werden in 1977 een miljoen paar verkocht.

Foto AsosFoto Asos

8 Canadian tuxedo

Oftewel: dubbel of zelfs driedubbel denim. Een jasje, jack en overhemd, liefst in verschillende tinten blauw. Ook zo’n trend die er een tijdje over heeft gedaan het Nederlandse straatbeeld te bereiken. Het was te jaren zeventig voor veertigplussers (denk: ouderwets spijkerpak), en een te onwennige look voor twintigers. De modefotograaf op de foto zei twee jaar geleden dat hij “hem nog niet voelde”. En kijk nou eens.

Foto Peter StigterFoto Peter Stigter

9 Peplum

De meest onverwachte trend van 2012 is de peplum: een golvend stuk stof dat rond de heup geplooid wordt. In de zomer van 2011 was ’ie voor het eerst te zien op de catwalk bij Jil Sander. Alles duidde erop dat het bij een catwalktrend zou blijven: de peplum – ‘schootje’ op z’n Nederlands – legt namelijk het accent op de heupen, iets waar de gemiddelde vrouw niet op zit te wachten. Toch hing vrijwel elke budgetketen ’m in haar schappen en sloten jonge meisjes de peplum inhun harten. Kan uitsluitend gecombineerd worden met een loeistrakke broek of kokerrok.

Foto MangoFoto Mango

10 Neon

Ook afkomstig uit de modeshow van Jil Sander, voorjaar 2011. De polyester kleren in neontinten (vaak dus met peplum) waren een van de grote modehits van zomer 2011. Dit jaar bereikten de bijna lichtgevende tinten ook Nederland: tot in Hema aan toe lagen feloranje en roze (kinder)kleren.

11 Bedrukte broek

Wie dacht dat het na de felgekleurde skinnyjeans van 2011 niet bonter kon, had het mis: dit jaar werden spijkerbroeken massaal bedrukt met allerhande printjes. Bijzonder populair waren de veelvuldig gekopieerde jeans met vale luipaardprint van het Amerikaanse denimmerk Current Elliott. Ook veel gezien: prints geïnspireerd op de Azteken (afgekeken van Isabel Marant), heftig barok, geometrische patroontjes en vooral in de zomer héél véél tropische bloemen. Ook andere broeken kregen een print.

Foto Current ElliottFoto Current Elliott

12 Outdoorman

Jonge, grootstedelijke mannen lopen er op het moment en masse bij alsof ze in de Rocky Mountains op berenjacht zijn: grote muts, flanellen overhemden, superwarme jassen en de (spijker)-broek in de korte, stoere laars. Baard verplicht.

Foto RevolutionFoto Revolution

13 Camo

Een trend die momenteel bij zowel mannen als vrouwen in de smaak valt is de camouflageprint. Perfect voor de outdoorman, maar ook voor modemeisjes die groene legerjacks al seizoenenlang tot hun garderobe rekenen. Hij komt veruit het meest voor in de vorm van een kort jack, maar is ook te zien op jeans, sweaters en zelfs jurkjes.

Foto TopshopFoto Topshop

14 Amerikaanse vlag

Het meest gesignaleerde accessoire in het Nederlandse straatbeeld was dit jaar de Amerikaanse vlag, gedragen als sjaal. Het modepubliek sloeg deze trend over, maar tienermeisjes knoopten ‘m massaal om. De sjaal is dan ook bijzonder toegankelijk: op de markt lag ‘ie al vanaf 3 euro en zelfs bij winkels als Intertoys en supermarktketen Jumbo was ‘ie te koop.

15 De snor

Vorig jaar maakte de baard al een comeback, dit jaar kon zelfs de al jaren impopulaire snor weer. Vooral de stoere, mannelijke man ging eraan. Ook bij vrouwen brak de behaarde bovenlip door: de Poirot-variant met opkrullende punten doet het aan een ketting – maar ook op sweaters, mokken en tassen – goed bij jonge meisjes.

Foto AccessorizeFoto Accessorize

16 Jas met leren mouwen
Ook populair: de hybride van een lange wollen jas en een motorjack. Een klassieke jas kreeg opeens een stoere, jonge uitstraling door de mouwen in leer uit te voeren. Ook spijkerjasjes en legerjasjes kregen leren mouwen.

17 Grote kettingen

Statement necklaces heten ze in modetermen: grote, opvallende kettingen – het liefst met fikse, kleurrijke glimstenen – die zo dicht mogelijk op de nek gedragen worden. Een simpele spijkerbroek met T-shirt wordt er in één klap een modieuze outfit door. De grote ketting gaat ook goed samen met – daar is ie weer – het hooggesloten bloesje, waarbij de ketting onder de kraag gedragen wordt.

18 Trui

Het kunnen de koude winters van de afgelopen tijd zijn, of de overdrachtelijk koude tijden, maar hoe dan ook: de dikke, gezellige trui is een van de grote modehits van dit
najaar. Bij voorkeur ziet-ie eruit alsof-ie zelf is gebreid.

Foto CosFoto Cos

19 New Balance

De meest geslaagde comeback van dit jaar is die van de New Balance-sneaker. De Amerikaanse hardloopschoen uit de jaren zeventig bleek perfect te passen in het Olympische jaar 2012, waarin een hoop sportinvloeden tot het modebeeld doordrongen. Zowel mannen als vrouwen pikten New Balance op. Nog een sportschoen die terug is van weggeweest: de Nike Air Max, uit 1987.

Foto New BalanceFoto New Balance

20 Dieren

Dieren zijn dit jaar net zo’n populair decoratief element als snorren. Rottweilers (zie foto Canadian tuxedo) poezen, vossen, walvissen, dinosauriërs, tijgers en vooral uilen – de modedieren van dit moment – zijn volop te vinden op T-shirts en truien, en als sieraad. Trendwatcher Lidewij Edelkoort ziet ook in de rondebrillentrend de invloed van de uil op de mode terug.