Piloten klappen uit de school over veiligheid Ryanair

Ryanair opnieuw in opspraak: in het KRO-programma Reporter klappen piloten uit de school over de luchtvaartmaatschappij. Die zou piloten onder druk zetten om te vliegen met weinig brandstof. Foto ANP / Imre Foldi Ryanair opnieuw in opspraak: in het KRO-programma Reporter klappen piloten uit de school over de luchtvaartmaatschappij. Die zou piloten onder druk zetten om te vliegen met weinig brandstof. Foto ANP / Imre Foldi

In een uitzending van het KRO-programma Reporter vanavond, doen piloten een boekje over de Ierse low-budget vliegmaatschappij Ryanair. Die zou piloten onder druk zetten om met zo min mogelijk brandstof te vliegen en daardoor kosten te besparen, iets waar het bedrijf al langer van wordt beschuldigd.

Vier piloten stellen in de uitzending dat de vliegmaatschappij het personeel onder druk zet om zo min mogelijk te tanken. Eén van de piloten zegt in de uitzending:

“Ik hoop dat er geen crash nodig is om iedereen wakker te schudden. Er wordt druk uitgeoefend op piloten om zo min mogelijk brandstof te tanken om zo geld te besparen voor het bedrijf.”

De piloten leggen een verband met de gebeurtenissen van afgelopen 26 juli toen in Valencia op één avond drie toestellen van Ryanair landden met een noodoproep wegens een tekort aan brandstof. Uit een reconstructie van die avond blijkt dat een rampscenario dichtbij was. Het incident was volgens de piloten een direct gevolg van het rigide brandstofbeleid van Ryanair, zegt een piloot in Reporter.

“Als er niets verandert, dan gaat het bergafwaarts met de veiligheid.”

Beroepsverenigingen eisen onderzoek

Naar aanleiding van dat incident stelden Spaanse en Ierse luchtvaartautoriteiten een onderzoek in naar de beschuldigingen dat de low-cost carrier met bijna lege tanks zou vliegen.

De beroepsverenigingen reageren geschokt op de beschuldigingen van de piloten en eisen een onderzoek. Evert van Zwol, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Verkeersvliegers (VNV):

“Ik zou willen oproepen om daar tot op de bodem te gaan. In Nederland, maar ook op Europees terrein, om heel goed uit te gaan zoeken wat daar speelt.”

Ook Nico Voorbach, voorzitter van de European Cockpit Association (ECA), maakt zich grote zorgen over het beleid van Ryanair:

“Het is wachten op een keer dat een vliegtuig helemaal geen brandstof meer over heeft.”

Ryanair is onbereikbaar voor commentaar, het kantoor is dicht in verband met de feestdagen.

    • Anouk Eigenraam