Kortkolom binnenland

Oplossing voor rauw etende jongen

Amsterdam. De 15-jarige jongen die alleen rauw voedsel eet wordt niet uit huis geplaatst. Hij gaat vanaf 7 januari naar een erkende school. Deze afspraken zijn het resultaat van bemiddeling van Kinderombudsman Marc Dullaert. Jeugdzorg begon deze maand een spoedprocedure om de jongen uit huis te plaatsen, omdat hij niet deelneemt aan erkend onderwijs. Afgesproken is om deze procedure stop te zetten, aangezien Tom vanaf 7 januari onderwijs volgt bij de Wereldschool en leerling is van het Geert Groote College Amsterdam. Moeder en zoon eten al jaren alleen maar rauw voedsel. (Novum)

Nieuw meldpunt voor voetbalgeweld

Amsterdam. Vanaf vandaag kan er op de website meldpuntvoetbalgeweld.eu geweld op en rond de voetbalvelden worden doorgegeven. Initiatiefnemers zijn ouders, KNVB-leden en scheidsrechters. Zij zullen de meldingen doorspelen naar de KNVB en justitie. Anonieme meldingen worden doorgegeven aan tiplijn Meld Misdaad Anoniem. De initiatiefnemers vinden dat de KNVB de laatste jaren tekort is geschoten bij de bestrijding van voetbalgeweld. Aanleiding is de dood van grensrechter Richard Nieuwenhuizen. Hij werd begin december in Almere belaagd door spelers van de Amsterdamse voetbalclub Nieuw Sloten (NRC).

Burgemeester Haren: niet goed voorbereid

Hilversum. Burgemeester Rob Bats van Haren geeft toe dat het hem niet is gelukt de veiligheid voldoende te garanderen tijdens de rellen in het Groningse villadorp op 21 september. Ook zei hij dat „de politie kennelijk niet op alles was voorbereid”. Dat deed hij gisteravond in het tv-programma De Vijfde Dag . Bats wilde tot nu toe weinig zeggen over de rellen die ontstonden nadat duizenden bezoekers afkwamen op een verjaarsfeestje dat was aangekondigd op Facebook. De burgemeester wacht een onderzoek af onder leiding van oud-PvdA-leider Job Cohen. (NRC)

Wegomleiding sneller op navigatiesysteem

Amsterdam. Kaartenmakers kunnen vanaf 1 januari sneller beschikken over informatie over wegaanpassingen en verkeersbesluiten van de overheid. De wegbeheerders maken die informatie voortaan elektronisch bekend en niet langer via lokale kranten en weekbladen. Dat scheelt tijd, aldus het ministerie van Infrastructuur en Milieu. „Het verzamelen en verwerken van de wijzigingen uit al die papieren bronnen is voor kaartenmakers een tijdrovende klus. Dit leidt tot onvolledige reisadviezen en ongemak voor weggebruikers.” (NRC)