'Hyves heeft 90 procent minder bezoekers'

De aanleiding

Het gaat slecht met sociale netwerksite Hyves, schrijft Het Financieele Dagblad in een artikel op de voorpagina van maandag 24 december. „Sinds uitgever TMG de website twee jaar geleden overnam is het verkeer ingestort”, schrijft de krant, „met 90 procent ten opzichte van de piek.” Hyves sprak dat al snel tegen. Wie heeft er gelijk? Heeft Hyves inderdaad 90 procent minder verkeer op de website ten opzichte van de hoogtijdagen? next.checkt zocht het uit.

Waar is het op gebaseerd?

Het artikel in de krant vermeldt geen bron voor de veronderstelde afname van 90 procent. Navraag bij de redactie van het FD leert dat de krant zich baseert op een „betrouwbare bron” binnen het bedrijf Hyves. Een anonieme bron, die om die reden voor deze factcheck niet te raadplegen is.

Hyves spreekt het bericht van het FD tegen. Op de website van de krant, waar het artikel ook is geplaatst, werd de reactie van Hyves aan het bericht toegevoegd, evenals vermelding van de interne bron. Volgens Hyves heeft de bron van het FD het bij het verkeerde eind. „Feit is dat we dit jaar zijn teruggelopen”, zegt perswoordvoerder Maarten Naaijkens, „maar we hebben nog steeds een maandbereik van 2 miljoen unieke bezoekers.”

En, klopt het?

Een goede indicatie voor de populariteit van een website wordt geboden door zoekmachine Google. Via de service Google Analytics is op te vragen hoe vaak er op de zoekmachine naar ‘Hyves’ werd gezocht. Vanaf eind 2010 zien we een steile lijn neerwaarts, met deze maand 76 procent minder zoekopdrachten dan op het hoogtepunt in 2010. Sluitend voor het totale websitebezoek zijn deze statistieken echter niet.

Er is in Nederland een betrouwbare openbare bron die de exacte, unieke bezoekersaantallen van grote websites in Nederland bijhoudt: het Internet Bereiksonderzoek, uitgevoerd in opdracht van brancheorganisatie JIC STIR. Jaarlijks doet JIC STIR dit onderzoek in samenwerking met de overkoepelende organisaties van de internetexploitanten (VINEX), de mediabureaus (PMA) en de adverteerders (BVA).

Kijken we naar de prestaties van Hyves sinds de eerste telling door JIC STIR in 2007, dan zien we een enorme stijging in bezoekers tot begin 2011. De site groeit van gemiddeld 3 miljoen bezoekers per maand naar ruim 7 miljoen. Vanaf 2011 volgt inderdaad de terugval die het FD beschrijft. Dit jaar alleen al daalden de bezoekersaantallen van de site met 47 procent: van 6,8 miljoen unieke bezoekers in januari tot 3,2 miljoen afgelopen november.

Het FD spreekt van een terugloop van 90 procent „ten opzichte van de piek”. Volgens de bezoekersdata van STIR kwam de ‘piek’ voor Hyves in oktober 2009. Die maand had de site net boven de 8 miljoen unieke bezoekers, meer dan enig andere maand in zijn bestaan. Afgezet tegen het dieptepunt van afgelopen november, toen Hyves ongeveer 3,2 miljoen keer bezoekers had, wordt direct duidelijk dat de afname van 90 procent niet klopt. Er is sprake van een afname van 59 procent „ten opzichte van de piek”.

Conclusie

Het verkeer op Hyves is ingestort, schreef het FD deze week. De sociale netwerksite zou een terugloop hebben van 90 procent ten opzichte van de piek. De krant baseert zich op een anonieme bron. Volgens de openbare statistieken van STIR, die de bezoekersaantallen van grote Nederlandse site monitort, klopt het dat het verkeer van Hyves enorm is teruggelopen. Van 90 procent is echter geen sprake. Tussen piek (8 miljoen) en dieptepunt (3,2) zit een teruggang van 59 procent. Wij beoordelen de uitspraak als onwaar.