Asscher wil einde aan ‘middeleeuwse toestanden’ in champignonsector

Asscher: "Ik wist niet wat ik zag, toen ik hier voor eerst mee geconfronteerd werd. Zoiets kan toch niet in Nederland?" Foto Hollandse Hoogte / Piet den Blanken

“Middeleeuwse toestanden.” Zo kwalificeert minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid de situatie in de Nederlandse champignonsector. Asscher reageert geschokt op de twee uitzendingen van het KRO-programma Keuringsdienst van Waarde. Daaruit blijkt dat in Limburg gevestigde champignonkwekerijen Oost-Europese arbeidskrachten worden uitgebuit.

Asscher in een persbericht:

“Het is niet te bevatten dat werknemers op een dergelijke manier worden uitgebuit. Ik wist niet wat ik zag, toen ik hier voor eerst mee geconfronteerd werd. Zoiets kan toch niet in Nederland? (…) Behalve dat de Inspectie SZW doorgaat met het intensief opsporen en aanpakken van wantoestanden, ga ik de komende tijd bekijken of ik ook de andere supermarkten over de streep kan trekken om gezamenlijke aan deze Middeleeuwse toestanden een eind te maken.”

Asscher: koop alleen eerlijk geproduceerde champignons

In de uitzending stelt het Interventieteam Champignon, waarin verschillende instanties samenwerken, dat 70 procent van de Nederlandse paddenstoelen onder slechte omstandigheden worden geteeld. Al in 2009 stelden het ministerie van Sociale Zaken dat er veel mis was bij champignonkwekerijen en betrokken uitzendbureaus. Toen zei de overheid al hard op te zullen gaan treden tegen malafide champignontelers. Ook Asscher stelt dat hij tot op het bot gedreven is” om de foute bedrijven “het leven zuur te maken”, maar roept de hulp in van de consument:

“We hebben getuigen en signalen nodig én de hulp van de consument. Koop alleen eerlijk geproduceerde champignons zou ik willen zeggen, ga voor champignons dus naar C1000, COOP of Jan Linders. Zij hanteren het keurmerk fair produce.”

‘Onbegrijpelijk dat Albert Heijn niet wil meewerken’

Het keurmerk is een initiatief van de sector dat afnemers en consumenten moet bewegen alleen nog ‘eerlijke’champignons te kopen. Albert Heijn wil echter niet meewerken aan het keurmerk volgens het ministerie. In een reactie aan de Keuringsdienst van Waarde laat de supermarkt weten dat ze het niet nodig vinden om een logo op champignons te plaatsen:

“De consument mag er immers gewoon op rekenen dat onze champignons conform de wettelijke verplichtingen geproduceerd worden. Als blijkt dat er mazen in de wet zitten waardoor er misstanden voorkomen in de sector, is het aan de overheid om in te grijpen en te zorgen voor regelgeving die deze misstanden onmogelijk maakt.”

Asscher vindt de houding van de supermarkt ‘onbegrijpelijk’ en wil de situatie samen met Albert Heijn gaan bekijken. Asscher:

“Ik nodig hierbij de directeur van AH-Nederland uit om samen naar dit onderwerp te kijken. Kan me niet voorstellen dat hij dan zegt ‘sorry, dat is alleen uw probleem’.”

Albert Heijn: wij werken wel mee

In een reactie laat Albert Heijn weten dat de champignons van het huismerk van Albert Heijn wél onder het Fair Produce-keurmerk vallen. Het logo wordt alleen niet op de verpakking gezet.

Twitter avatar AlbertHeijnPers Albert Heijn Pers Kritiek Asscher op AH onterecht: alle champignons bij Albert Heijn voldoen aan de eisen van het Fair Produce keurmerk.

“Alle Albert Heijn huismerk champignons en paddenstoelen voldoen aan de eisen van het Fair Produce keurmerk. Albert Heijn heeft er alleen voor gekozen om het Fair Produce logo niet op de verpakking te zetten omdat wij vinden dat dit geen toegevoegde waarde heeft voor onze klanten. (…) We gaan binnenkort samen met de stichting Fair Produce kijken hoe wij onze klanten het beste kunnen informeren over de certificering van champignons en paddenstoelen.

Ook Bart Jan Krouwel van de keurmerkorganisatie Fair Produce laat aan de NOS weten dat er met Albert Heijn niet veel mis is. De organisatie heeft meer kritiek op Op Jumbo, Aldi en Lidl.

‘Albert Heijn moet keurmerk gebruiken’

Met de ‘middeleeuwse toestanden’ refereerde Asscher aan de uitzendingen van gisteren, zegt zijn woordvoerder Friso Fennema. Want het gaat niet om zomaar iets:

“Het gaat niet om een overtreding van de arbeidstijdenwet, of om een formulier dat niet klopt. Het gaat om middeleeuwse toestanden: om de uitbuiting van mensen.”

Maar de kern van de opmerking van Assher is dat telers die het goed doen gecertificeerd moeten worden, zegt Fennema. Dus als Albert Heijn een zuivere werkwijze heeft moet dat keurmerk op de verpakking.

“Waar het ons om gaat, is dat je als marktleider aangeeft dat je dit een probleem vindt en ermee aan de slag gaat. We beschuldigen Albert Heijn niet van aanzet tot uitbuiting. Maar een keurmerk is wel degelijk een instrument dat kan helpen; wij denken dat het meerwaarde heeft. Dan kunnen we tegen consumenten zeggen dat ze zich moeten richten op het keurmerk, anders is er geen onderscheid tussen supermarkt A en supermarkt B.”

Get Adobe Flash Player
Als het niet mogelijk is Flash te installeren kunt u de video bekijken via deze link.

Get Adobe Flash Player
Als het niet mogelijk is Flash te installeren kunt u de video bekijken via deze link.