Ziggo Dome is een concertmagneet

Is Michael Kiwanuka met zijn fijnzinnige soulstem op Home Again het hoogtepunt van 2012? Of de betoverende opera Written on skin van George Benjamin? Het galmende Toy is in ieder geval de beste nieuwe rockband.

De nieuwe Amsterdamse concertzaal Ziggo Dome tijdens het openingsconcert op 24 juni 2012 van Marco Borsato. Foto Bram Budel

„Om door een ringetje te halen, zo helder en toch lekker dreunend in het basregister klonk Pearl Jam in de nieuwe Ziggo Dome”, schreef deze krant eind juni. In veel opzichten was het concert van de Amerikaanse rockgroep de lakmoesproef voor de akoestiek van de nieuwe popzaal, nadat Marco Borsato er als eerste had opgetreden. Ook bij diens eerste show vielen klankkleur en instrument in de band goed te onderscheiden.

De concertlijst maakt veel duidelijk: een half jaar na zijn opening in juni is de concerthal in Amsterdam-Zuidoost marktleider in het segment van grote popconcerten. Madonna, Lady GaGa, George Michael, Radiohead en Muse hadden er uitverkochte shows. In vier maanden eigenlijk, want half juli sloot de Dome volgens planning voor twee maanden voor wat „bouwkundig aanscherpen”. Voor 2013 is al veel vastgelegd: Neil Young, Peter Gabriel, The Killers, Rihanna, Mumford & Sons, Pink, The Script, One Direction – de laatste vijf nu al uitverkocht. Verder staan op het programma: BBC Frozen Planet in Concert, Top Gear Live en Michael Jacksons Immortal Tournee.

De invloed van de zaal op concurrent Ahoy, de Heineken Music Hall en de ArenA en Gelredome is veelzeggend: deze zwarte concertdoos met zijn lokkende gevelprojecties trekt de meeste concerten naar zich toe. Met een goede infrastructuur voelt het luxe voor artiest en publiek. Binnenkort krijgt de Dome meer zitplaatsen op de overloop, en gaan de bars sneller schenken.

George Michael toonde zich blij: eindelijk een venue van deze omvang (17.000 mensen) in Amsterdam. Andere artiesten delen dat enthousiasme, zegt commercieel directeur Danny Damman. „Sting was blij na zijn concert en vertelde dat de band Muse. Verheugd bracht die vervolgens een overdonderende show die normaal in stadions klinkt.”

Mojo spreekt van een „aanwinst”. Niet verwonderlijk – de concertpromotor is onderdeel van het Amerikaanse Live Nation. Een onderhuurcontract verzekert de hal jaarlijks van een vast aantal (top)concerten. Dat neemt niet weg, benadrukt Mojo, dat artiesten hun eigen keuzes maken. „Grote popacts kiezen voor hun tournees voor ‘arena’s’ als de Ziggo Dome of de grote festivals”, zegt een woordvoerder. „Wij zoeken de best passende zaal. Als we verlies lijden omdat we voor de verkeerde zaal kiezen, is dat het ook niet. En als er meer geld te verdienen is op een andere locatie, dan zal een artiest daar voor kiezen.”