Dankzij wapenhandel werk in Atamanovka

In de jaren negentig leidde de wapenfabriek in Atamanovka een zieltogend bestaan. Nu draait het bedrijf weer als in de Sovjetgloriedagen

In de beboste heuvels van zuidoost-Siberië leeft de bruine beer nog altijd in het wild. De stilte rond Ingoda-rivier wordt slechts af en toe verstoord door het geratel van een T-72, aan de rand van het stadje Atamanovka. Daar is Tankreparatiefabriek 103 in vol bedrijf. En met toenemend succes.

De wapens die Rusland exporteert zijn niet altijd de modernste. Maar voor een groot deel van de wereld is vooral de prijs/kwaliteitverhouding van het Sovjetdesign goed genoeg. Venezuela en Cuba kochten in de afgelopen jaren tanks in Atamanovka.

Fabriek 103 werd gebouwd in het begin van de Tweede Wereldoorlog, toen de Russische wapenindustrie achter de Oeral, buiten het bereik der Wehrmacht, werd geconcentreerd. In de jaren zestig kwamen er maandelijks veertig tanks als nieuw van de band. De arbeiders in Fabriek 103 hebben nog steeds voordeeltjes van de status die het leger vroeger had. De fabriek heeft een eigen tandarts. Alle medewerkers kunnen met korting op vakantie in hotel Grenada aan de Zwarte Zee.

„In de Sovjettijd was het hier goed. En nu is het hier goed”, zegt een vijftigjarige elektricien die sinds 1984 op de fabriek werkt. „Daartussen was het niks. We kregen ons loon in de jaren negentig een keer een half jaar niet uitbetaald.”

De militaire reparatiefabrieken werden afgelopen jaren door de vorige maand ontslagen minister Serdjoekov van Defensie geprivatiseerd. De staat heeft een minderheidsaandeel. Een BV, die door de staat is opgericht en aandelen bezit in circa vijftig van zulke fabrieken, heeft de rest.

Daarna ging de poort van fabriek 103 voor buitenstaanders een stukje open. De tanks, die uit heel Rusland worden aangevoerd, worden hier opnieuw geassembleerd.

In het jaarverslag staat dat er in het eerste jaar 200.000 euro winst is gemaakt. Het plan voor komende jaren is om 653 tanks van vier verschillende typen tanks en pantservoertuigen bedrijfsklaar te krijgen: de T-72 (voor het eerst geproduceerd in 1970), de BREM-1 (1975), de BMP-2 (1980) en de T-90 (1992).

Het is even afwachten of dat ook doorgaat. De nieuwe minister van Defensie, generaal Sergej Sjojgoe heeft laten weten dat de reparatie van militaire techniek weer in handen komt van een staatswapenbedrijf.