Agenda theater

Op komst: Oudejaarsconference en andere cliché’s

Stand-up filosoof Laura van Dolron gaat aan de slag met de beroemde oudejaarsconference van Wim Kan, uit 1967, haar geboortejaar. Wim Kan lachte naar zijn publiek, maar in zijn dagboeken toonde hij zich zwaar gedeprimeerd, ontdekte Van Dolron. Het idee van haar oudejaarsconference is dat zij op het podium doet wat Kan alleen schrijvend durfde: minachting tonen voor het publiek. Verwacht dus geen warm bad, geen grappen en grollen, en geen cabareteske terugblik op het oude jaar. Maar wel een openhartig onderzoek waarin de scherpe toon gaandeweg toch weer zacht wordt.

Vanavond première. Inl.: nationaletoneel.nl

De Russen!

Begin januari weer terug in de Amsterdamse Schouwburg, de spektakeltheatervoorstelling De Russen! van Toneelgroep Amsterdam. Tom Lanoye schiep via Tsjechov achttien juweeltjes van rollen voor het onnavolgbare acteursensemble van Toneelgroep Amsterdam. Componist/muzikant Junkie XL creëerde de imposante, niet-aflatende soundtrack van de onvrede. Met het inventieve decor en de epische lengte wordt De Russen! een theaterervaring van operateske proporties. Ruim vijf uur weergaloos toptoneel dat je doet trillen op je benen.

Vanaf 5 januari. Inl.: tga.nl of ssba.nl

Cinderella

Sprankelend, dat is de nieuwe Cinderella van Het Nationale Ballet zeker. Choreograaf Christopher Wheeldon jast het sprookje van Assepoester erdoorheen in een caleidoscopische afwisseling van scènes en door tovenarij met projectie en decortrucs ontstaat een cinematografisch effect. De mime is leesbaar, amusant en gedetailleerd. Alles draagt bij aan een toegankelijke, musical-achtige ervaring. Keerzijde van die keuze is dat het beeld van de dans nauwelijks beklijft en de krenten in de pap schaars zijn. Desondanks is Cinderella een inventief, sprankelend en onderhoudend balletsprookje.

Inl.: het-ballet.nl

Timon van Athene

In de regie van Arie de Mol bij Toneelgroep Maastricht begint Shakespeares tragedie Timon van Athene (1607) vrolijk en uitbundig, ook in de kleurstelling van het decor. Shakespeare situeert het stuk in Athene in de vijfde eeuw voor Christus. Maar regisseur De Mol trekt het moeiteloos naar de hedendaagse tijd van kredietcrisis en beursfraude. Vriendschap bestaat niet; alles draait om geld, toen en nu nog steeds. De spelers van Toneelgroep Maastricht geven voortreffelijk vorm aan de dubbelhartige karakters van hun personages: vriendschap en armoede gaan niet samen, nooit.

Inl.: toneelgroepmaastricht.nl