En zo neemt Newsweek na tachtig jaar afscheid van print

De laatste papieren editie van Newsweek.

Nrc.next veranderde de titel afgelopen vrijdag eenmalig in nrc.last. Dat was een grap en had te maken met het (uitblijven van) het einde van de wereld. Na tachtig jaar verschijnt nu wél de echte laatste papieren uitgave van het beroemde Amerikaanse tijdschrift Newsweek.

De laatste cover van het blad toon in zwart-wit het gebouw in Manhattan, New York waar de printeditie van Newsweek werd gemaakt. De drie woorden met een hashtag zijn een verwijzing naar de digitale doorstart van het blad: #lastprintedition.

Het ooit zo belangrijke nieuws- en opinieblad raakte in tien jaar meer dan de helft van zijn lezers (en tachtig procent van de advertenties) kwijt en stapt nu vanwege de kosten die gepaard gaan met print helemaal over naar online. De digitale versie gaat Newsweek Global heten en een los exemplaar kost straks 4 dollar 99. Een jaarabonnement heb je voor 24 dollar 99, meldt The Wall Street Journal.

Ook digitaal is het lastig

Dat een online magazine niet gegarandeerd een succes is blijkt uit de ondergang van The Daily. Nog geen twee jaar na het verschijnen van de tablettabloid van Rupert Murdoch verscheen vorige week de laatste editie. The Daily had 100.000 abonnees (voor 0,99 dollar per week; 39,99 dollar per jaar) terwijl er minstens 500.000 abonnees nodig waren om uit de kosten te raken. The Daily slaagde er niet in om met voldoende onderscheidende content te komen en een sterk nieuwsmerk neer te zetten. Daarnaast had de app last van technische problemen.

Newsweek is niet de eerste printpublicatie die dit jaar stopt. Begin deze maand verscheen de laatste editie van de roze zakenkrant Financial Times Deutschland…

…en in maart namen we in Nederland afscheid van gratis dagblad De Pers.