New York Times noemt Stedelijk Museum ‘ridiculous looking building’

AMSTERDAM - Werknemers leggen de laatste hand aan het afwerken van het Stedelijk Museum in Masterdam. Het Stedelijk Museum Amsterdam opent op zondag 23 september de deuren voor het publiek, met nieuwe collectiepresentaties van beeldende kunst en vormgeving, de openingstentoonstelling Beyond Imagination en een speciale installatie in de grote kelderzaal. Bovendien beschikt het museum dan over een nieuw restaurant, café, museumwinkel en bibliotheek en nieuwe educatieve ruimtes. ANP JERRY LAMPEN Het Stedelijk Museum in Amsterdam. Foto ANP / Jerry Lampen

In de volksmond wordt het nieuwe Stedelijk Museum al de badkuip genoemd. Ietwat vreemd, maar wel passend bij het libertijnse imago van moderne kunst, zou je denken. Maar volgens een vernietigende recensie van The New York Times is het een van de lelijkste gebouwen ooit.

Recensent Michael Kimmelman heeft geen goed woord over voor het futuristische uiterlijk dat architectenbureau Benthem Crouwel het Stedelijk Museum heeft aangemeten. Al in de eerste zin van zijn recensie gaat het mis:

“Offhand I can’t recall seeing a more ridiculous looking building than the new Stedelijk Museum, which recently opened here.”

‘Het is alsof Bach wordt gespeeld door iemand in een clownskostuum’

En dat is het niet alleen. Kimmelman vraagt zich af waarom er in hemelsnaam miljoenen euro’s zijn verspild aan het volgens hem afzichtelijke gebouw. Benthem Crouwel poogde dan wel het moderne te verenigen met het klassieke, maar daar is het bureau jammerlijk in gefaald. Volgens de recensent gaan het oorspronkelijke gebouw en ‘de badkuip’ slecht samen. Kimmelman:

“But entering an oversize plumbing fixture to commune with classic modern art is like hearing Bach played by a man wearing a clown suit.”

Snappen doet Kimmelman het ook niet, want zo stelt hij: gewoonlijk is Benthem Crouwel een “best betrouwbaar architectenbureau”. Hoe kon het misgaan, vraagt hij zich verbijsterd af. Maar wat hem echt hartzeer geeft, is dat Kimmelman altijd heel veel liefde heeft gekoesterd voor het oude Stedelijk. Jaren geleden zag hij al dat verandering noodzakelijk was om andere musea bij te benen, maar de veel te lange renovatie heeft niet tot verbetering geleid. De recensent:

“I loved the old Stedelijk when I started visiting it 20-odd years ago. Its grand staircase, creaky herringbone floors, laid-back vibe and modish art mixed quaint and cool. (…) Now the new Stedelijk faces the blank wall of the lip. Even if the city someday comes to its senses, moves the idiotic supermarket and undoes the donkey’s ear, the damage will be hard to fix. “

Geen Bilbao-effect in Amsterdam

De badkuip, die idiote supermarkt, eigenlijk het hele Museumplein; Kimmelman wordt er niet heel vrolijk van. Daar komt nog eens bij dat al die veranderingen er nu wel flashy uitzien, maar binnenkort ook al ‘out of date’ zijn, stelt Kimmelman. De gemeente Amsterdam hoopte met ‘de badkuip’ op een Bilbao-effect: de lovende kritiek op het futuristische uiterlijk van het Guggenheimmuseum in het Spaanse Bilbao. Kimmelman vermoedt dat dit in Amsterdam uit zal blijven:

“The truth is, the Bilbao effect is largely a myth. Frank Gehry’s museum alone didn’t turn around that city. It capped decades of civic renewal. Flashy, even brilliant buildings rarely rejuvenate neighborhoods or guarantee crowds and cash just by virtue of their design, any more than restoring disused rail tracks guarantees the High Line.”

Valse hoop krijgen musea en steden van het Bilbao-effect, besluit Kimmelman. En die valse hoop lijkt ook de gemeente Amsterdam te koesteren.

Het Guggenheim Museum in het Spaanse Bilbao. Foto ANP / Alfredo AldaiHet Guggenheim Museum in het Spaanse Bilbao. Foto ANP / Alfredo Aldai

    • Jeannine Julen