Kerst is in opkomst in China. En Jezus ook

A vendor dressed as a Santa Claus adjusts his false beard as he waits for customers outside a mall in Beijing on December 23,2012. With over 23 million Christians now living in China, a significant jump over the past three decades, according to the Chinese Academy of Social Sciences, Christian culture though still unfamiliar to most Chinese continues to spread along with the popularity of celebrating Christmas. AFP PHOTO / WANG ZHAO AFP

Soms lijkt het alsof China Jezus heeft ontdekt. Ieder gebouw met pretenties, alle winkelcomplexen en hotels zijn versierd met plastic kerstgroen, sterretjes, baardmannetjes, alles made in China. De echt bijbelse taferelen, zoals het stalletje met kribbe, ontbreken. Serveersters in restaurants giechelen een tekst die neerkomt op ‘Merry Christmas’, en niet alleen naar buitenlandse gasten. In de grote winkelstraten klinkt muzak met een vage overeenkomst met Stille Nacht, Heilige Nacht.

Zijn de Chinezen meer ‘in Jezus’? Die indruk is bedrieglijk. Met de kennis van het verhaal zelf is het slecht gesteld, laat staan het verschil tussen protestanten, katholieken en joden. Zelfs mijn lerares Chinees, getrouwd met een Nederlander, weet niet wie Jezus is. Voor mij is het een goede oefening om het verhaal van Maria en Jozef in het Mandarijn te vertellen.

Gebrekkige bijbelkennis is een product van het Chinese onderwijs, waar kinderen leren dat religie „onwetenschappelijke nonsens” is. Dat neemt niet weg dat er een religieus aspect zit aan de opmars van Kerst in China. Volgens officieuze tellingen is het aantal christenen de afgelopen 15 jaar verviervoudigd naar 120 miljoen. De officiële kerken in Shanghai, Guangzhou en Beijing zitten op Kerstavond en de dagen daarna vol, iedere plek is al gereserveerd.

Van de Amerikaanse Shanghaier Tom Doctoroff is de constatering dat Chinezen Jezus simpelweg zien als een heilige die voor de zekerheid aanbeden moet worden om rampspoed te voorkomen. Pragmatisme is de Chinezen niet vreemd als het gaat om een rijke en gezonde toekomst.

Ook commercie speelt een grote rol. De eerste week van het Chinese Nieuwjaar was traditioneel de periode waarin grote aankopen werden gedaan, maar de Chinese middenstand probeert met alle mogelijke middelen het publiek te verleiden daar eerder mee te beginnen.

Correspondent China

    • Oscar Garschagen