Higgsdeeltje op nummer 1 in de wetenschap-hitlijsten

Higgs staat op één. Voor Science is de vondst van het elementaire deeltje dé wetenschappelijke doorbraak van 2012. En concurrent Nature zet CERN-directeur-generaal Rolf-Dieter Heuer vooraan bij de tien belangrijkste wetenschappers in 2012.

Science heeft nog negen runner-ups. Daar zitten nog eens drie natuurkunde-ontdekkingen bij, want 2012 was voor de natuurkunde een topjaar. De ontdekking van het Majoranadeeltje, de eerste eiwitstructuur die met een röntgenlaser is vastgesteld, en de ontdekkingen van eigenschappen van neutrino’s. Die zijn nu nog niet zo belangrijk, schrijft Science, maar ze leggen een onderzoeksgebied open dat ons nog gaat uitleggen waarom er veel meer materie dan antimaterie in het heelal is.

Nature laat zien dat wetenschap mensenwerk is, door tien mensen te noemen die in 2012 belangrijk waren. Klimaatwetenschapper Cynthia Rosenzweig, baas van het New York City Panel on Climate Change, kreeg thuis storm Sandy over zich heen. Rosenzweig had een decennium geleden al gewaarschuwd dat de stad zich moest voorbereiden op zo’n vier meter hoge watermuur, omdat hevige stormen vaker voorkomen als de aarde opwarmt.

Ook belangrijke initiatieven die het wetenschapsbedrijf moeten verbeteren krijgen zo aandacht. Microbioloog Elizabeth Iorns stoorde zich eraan dat ze een experiment niet kon reproduceren. Ze kwam erachter dat het originele onderzoek slordig was. De auteurs ontkenden. Iorns had moeite haar resultaat te publiceren. Nu is ze de drijvende kracht achter het Reproducibility Initiative, waarin onderzoekers worden uitgenodigd hun werk aan te melden om het te laten verifiëren.

Gezichtsbepalend voor Science én Nature was de Italiaanse ingenieur en ambtenaar Bernardo de Bernardinis, in oktober veroordeeld tot zes jaar gevangenisstraf. Hij leidde de commissie die zei dat de aarde rond l’Auila waarschijnlijk niet zou beven. Wat prompt wel gebeurde.

Science bestempelde het H5N1-vogelgriepvirus dat in Rotterdam onder leiding van Ron Fouchier werd veranderd in een zoogdierbesmettend griepvirus als spraakmakend. Voor Nature hoort Fouchier in 2012 tot de tien belangrijkste mensen in de wetenschap.

• Wim Köhler