Bij de importeur is het alle seizoenen Kerst

Voor kerstimporteurs is het al Kerst 2013. Ondanks de crisis groeit de kerstmarkt. „Het religieuze gaat eraf. Het wordt meer een party.”

De zilveren bal is een klassieker. Altijd al geweest. Kerstimporteur Jan-Bert Weijers houdt een glimmend zilveren exemplaar omhoog en kijkt erin. „Die verkocht ik dertig jaar geleden en die verkoopt mijn zoon over dertig jaar nog.”

De 63-jarige Weijers geniet enige autoriteit op dit vlak: al 35 jaar importeert en verkoopt hij kerstartikelen. In de showroom van HDN Waalwijk, een Brabants familiebedrijf met zes werknemers, is het altijd Kerst. Honderden kerstballen in alle kleuren liggen te glanzen in hun verpakking. Kransen, klokken, slingers en strikken hangen aan de muren. Daartussen opgesteld een klein woud van kunstkerstbomen, met namen als als ‘Oakwood den’ of ‘Verona spar’. In totaal verkoopt het bedrijf zesduizend verschillende artikelen.

Voor kerstimporteurs is het al Kerst 2013. De praal in de showroom is dit jaar nog in geen kerstboom te vinden. Hier staat de collectie van volgend jaar. „Allemaal net binnen. Het meeste komt uit China”, vertelt Weijers. „De kersthandel loopt altijd een jaar voor.” Zijn klanten, tuincentra, doe-het-zelfzaken en groothandels zoals de Makro, komen de komende maanden al langs om de nieuwe collectie te bekijken en bestellingen te doen.

Geen collectie is twee jaar achtereen hetzelfde. Sommige artikelen zitten er elk jaar weer tussen – die zilveren bal – maar bijna de helft van de spullen is nieuw design. Weijers pakt een doosje neon gele kerstballen. „Felle kleuren, die waren belangrijk in de collectie van 2012. Daar gaan we in 2013 mee door.” Hij wandelt verder, passeert ballen met opdrukken, loopt een arsenaal aan zilveren en lichte exemplaren voorbij en houdt dan halt. „Koper, oranje, goud. Dat wordt groot in 2013.”

Nederlanders houden traditioneel van zilver, is de ervaring van Weijers, die met name in de Benelux verkoopt. „Zilver staat nog steeds op nummer één. Belgen houden juist meer van rood.” Maar in de loop der jaren heeft Weijers het aanbod enorm zien groeien. Kleuren, materialen, vormen: er kan steeds meer. Hij trekt een roze boa van de muur. „Dit soort dingen met veren hangen mensen rustig in hun boom.” Zo „bombastisch” als in Amerika zijn we hier nog niet, maar we gaan wel die kant op, merkt Weijers. „Het traditioneel religieuze gaat van de Kerst af; het wordt meer een party.”

En op dat feestje bezuinigen Nederlanders liever niet. De extra kerstomzet – het hele arsenaal, dus ook kerstcadeaus, eten en drinken – loopt dit jaar naar verwachting op tot een recordbedrag van 790 miljoen euro, zo maakte winkeliersvereniging Detailhandel Nederland eerder bekend. Dat was vijf jaar geleden nog 700 miljoen.

Ook op de markt voor kerstdecoratie heeft de crisis weinig vat. Tuincentrum Intratuin, naar eigen zeggen marktleider op het gebied van kerstballen, merkt niet dat mensen er minder aan uitgeven. Integendeel, zegt een woordvoerder. „Mensen blijven vaker thuis, maar willen het dan wel gezellig maken.”

„Kerst blijven we vieren”, beaamt Weijers. In Nederland zijn er eigenlijk maar tien bedrijven zoals HDN, al doen volgens Weijers alle andere, in tegenstelling tot HDN, ook in andere seizoensdecoraties zoals Pasen. Hij wil niet zeggen hoeveel omzet hij draait of wat de winst is – de concurrent mag niet te veel weten. „Bedrijfsgevoelige informatie, hè.” Wel dit: zijn bedrijf draaide dit jaar 20 procent meer omzet dan het jaar ervoor. Enige negatieve crisiservaring: zijn klanten doen er langer over de rekeningen te betalen. „Maar ze betalen – daar gaat het om.”

Elk jaar moet je wat nieuws brengen, is Weijers’ idee. Er zijn een paar „grote jongens” op de Nederlandse decoratiemarkt, en daar hoort HDN Waalwijk niet bij. Maar met een goede collectie kan zijn bedrijf zich onderscheiden, gelooft Weijers. Elk voorjaar gaat hij naar zijn leveranciers in Azië en de Verenigde Staten om zich te oriënteren op de collectie van het jaar daarop.

Zo heeft Weijers in zijn collectie voor 2013 veel artikelen met „natuurelementen” opgenomen. Kerstversiering van hout bijvoorbeeld. „En paddenstoelen”, zegt Weijers, wijzend op een oranje zwam voor in de kerstboom. „Ik zie potentie voor de paddenstoel.” Dit soort „trendy artikelen” doet het vooral goed bij afnemers in de Randstad, vertelt Weijers. „De rest van het land is wat traditioneler ingesteld.”

Hij mag het hele jaar omringd worden door ballen en bomen, „bij ons thuis staat een perfecte boom.” Elke twee jaar haalt hij nieuwe versiering in huis. Zijn vrouw tuigt hem op, maar híj bepaalt wat erin moet. „Dit jaar is alles paars en rood”, vertelt hij tevreden. „Daarvoor was het limoengroen.” Zoon en toekomstig opvolger Ronald Weijers (36) is thuis minder kerstminnend. Hij heeft alleen een klein kunstboompje, waar de lichtjes al in zitten. „Ik hoef alleen de stekker in het stopcontact te steken.” Zijn omgeving kan dat niet begrijpen. Hij lacht. „‘Ben jij nou een kerstman’, hoor ik dan.”

De zilveren bal, die blijft. Dát durft vader Weijers wel te voorspellen. Maar de lange termijn is lastiger. Peinzend kijkt hij rond in zijn showroom. Dan, opeens, een ingeving. „Goud”, zegt hij. „Goud wordt weer belangrijk.”

    • Teri van der Heijden