Nieuwe actie tegen de plofkip in de schappen van Albert Heijn

Wakker Dier gaat begin volgend jaar een intensieve campagne tegen Albert Heijn voeren om de plofkip uit de schappen te krijgen. Volgens de dierenwelzijnsorganisatie is AH “de grootste verkoper van plofkip”.

Met de campagne wil Wakker Dier bereiken dat de marktleider van de Nederlandse supermarkten zijn kip minimaal op het niveau brengt van het keurmerk ‘1 ster’ Beter Leven. AH is van groot strategisch belang, aldus Wakker Dier vandaag in NRC Handelsblad. „Als de grootsten om zijn, volgt de rest vanzelf”, aldus campagneleider Sjoerd van de Wouw. Hij wil nog niet zeggen wat Wakker Dier voor AH in petto heeft, maar wel dat het al zijn kracht zal inzetten om het bedrijf ‘om’ te krijgen.

AH: we zullen niet buigen

AH zegt in een reactie niet te zullen buigen. „Ons beleid zal niet veranderen. Wat ons betreft is de situatie niet gewijzigd, want Wakker Dier richt zich al langer op supermarkten, waaronder Albert Heijn. Voor ons is het vooral van belang wat de wensen en behoeften van onze klanten zijn.” Goedkope kip is een klantenbinder voor de grootwinkelbedrijven.

Eerder al had AH laten weten dat de kip die in de schappen naast de Beter Leven-kip ligt „voldoet aan de eisen zoals die in de Nederlandse wet- en regelgeving zijn vastgelegd”. AH zegt te onderzoeken hoe het bedrijf dierenwelzijn kan verbeteren, maar weigert toezeggingen te doen.

Lees meer over de plofkip in de digitale editie van NRC Handelsblad.

    • Hanneke Chin-A-Fo en Renée Postma