In één klap beroemd

De broers Edial en Floris Dekker waren pas een paar maanden bezig met hun eigen internetbedrijf, toen ze een grote kapitaalinjectie kregen van een filmster.

Als het maar geen verhaal over Ashton Kutcher wordt, zegt Edial Dekker (28). Samen met zijn broer Floris (26) is hij maker en bedenker van Gidsy.com. Pal achter Zentrum Kreuzberg, een van de lelijkste gebouwen van Berlijn, maken ze met een klein team een van de hipste websites van dit moment.

Gidsy is een marktplaats voor particulieren die – tegen betaling – activiteiten aanbieden. Denk aan een Seinfeld-tour in New York, een tapas-route in Lissabon of gezamenlijk winkelen bij speciale adresjes in Notting Hill.

‘Lonely Planet 2.0’, noemen ze het. De formule lijkt op sites als Etsy (marktplaats voor zelfgemaakte artikelen), Airbnb (particulieren verhuren kamers) en Kickstarter (marktplaats voor alternatieve projecten).

Gidsy slaat aan. Niet alleen bij gebruikers, ook bij geldschieters. In januari werd bekend dat onder meer filmster en internetinvesteerder Asthon Kutcher 1,2 miljoen dollar in de piepjonge start-up stopt. Kutcher acteert in Two and a half men, is bijna de ex van actrice Demi Moore en speelt de hoofdrol in de aankomende film over Steve Jobs. Door hem werd Gidsy in één klap wereldnieuws.

Edial: „We waren nog maar een paar maanden bezig, maar als een filmster in je investeert ben je interessant. Opeens meldden zich ex-vriendinnetjes en boden oude bekenden aan dat ze wel gratis voor ons wilden komen werken. Mensen dachten dat wij miljonair zouden zijn. Onzin, natuurlijk.”

Mede dankzij Kutcher stond er op een dag opeens 900.000 euro op de bankrekening. En verschenen er artikelen over Gidsy, met name in de Amerikaanse media. Floris: „We zijn opgegroeid als nuchtere Hollandse jongens en het was raar om jezelf op tv en in tijdschriften terug te zien. We wilden ons daar niet door laten afleiden, maar er groeide toch een soort arrogantie; daar zijn we te goed voor en ‘we weten het wel’. We waren hard aan het werk. Maar hard werken is wat anders dan goed werken: elke week functies toevoegen aan de site. Klanten bellen, verkopen. Flyers uitdelen. Zo romantisch is een eigen start-up helemaal niet.”

Holy shit

Het voorjaar was chaotisch. Edial: „Door alle aandacht hadden we bijna geen tijd om over onszelf na te denken. Terwijl we voelden: holy shit, we moeten nu wel echt aan de bak. Willen we dingen maken die er zo mooi mogelijk uit zien [Gidsy kwam voort uit een webdesignbedrijf, red.] of gaan we een site maken die zo hard mogelijk groeit?”

Gidsy moet een wereldspeler worden. Edial: „Het gaat niet om geld hoor. Ik wil best rijk worden, in de wetenschap dat een heleboel Gidsy-gebruikers er ook geld mee verdienen. Samen vormen we een nieuwe economie.”

Dus niet cashen zoals Instagram, het bedrijfje waar Facebook dit jaar een miljard dollar voor betaalde? Floris: „Dit is mijn levenswerk. Ik zou het als een mislukking zien als we volgend jaar zijn opgekocht door Facebook.”

Hij gebruikt het woord failure, want Engels is voertaal in de start-upwereld, ook in Berlijn. Duits spreken ze allebei amper. „Ik leer het nu met een taal-app. Cool”, zegt Edial.

Berlijn voelt goed; het is goedkoop, Kreuzberg is een wijk in opkomst en er zijn veel internetstart-ups. Maar de stad is zo groot dat je elkaar niet continu tegenkomt. „Dat was in Amsterdam anders. Dat wereldje is zo klein dat je snel van je eigen werk wordt afgeleid.”

Ze waren in oktober in de Verenigde Staten, op bezoek bij investeerders in Silicon Valley en New York, bij bedrijven met honderden miljoenen gebruikers. Dat werkte louterend, vertelt Floris. „Je weet weer hoe klein je bent, als Europees bedrijf met tien medewerkers.”

De internetscene in San Francisco heeft wel zijn beperkingen, zegt Edial. „Als je daar in een kroeg zit, gaat het over niets anders dan start-ups en investeerders.” Mocht Gidsy straks een kantoor openen in de VS, dan wordt het New York: „Daar kom je tenminste ook nog gewone mensen tegen.”

Tot anderhalf jaar geleden woonden ze bij elkaar in huis, nu hebben de broers allebei een eigen appartement. Edial is de CEO, de baas die naar buiten treedt en veel op pad is: naar congressen, praten met investeerders, talentvol personeel aantrekken. Floris is verantwoordelijk voor het reilen en zeilen op kantoor en houdt zich bezig met de ontwikkeling van de site. Die rolverdeling is vanzelf zo gegroeid, legt Floris uit. „De beste man voor elke taak. De piloot bestuurt het vliegtuig.” Ze kozen samen de derde oprichter, Phil, erbij. Hij is de technische man en moest wennen aan twee broers die aan een half woord genoeg hebben om elkaar te begrijpen. Edial: „We hebben ons aan moeten passen.”

Landgoed

De broers hebben nog tijd om samen een weekendje te gamen – even geen Gidsy. Ze houden allebei van koken, surfen en hardlopen en drinken allebei Almdulder, een Oostenrijks kruidendrankje.

En er is meer om aan de stress te ontsnappen. Floris houdt zijn eigen designblog bij, waarop hij zich kan uitleven. „Als ik een week niet productief ben, word ik gek.” Edial kocht met een vriend een stuk land, ergens in de bossen van Brandenburg. Hij wil er een huis bouwen, liefst met eigen handen.

Sinds de zomer hebben ze allebei een vriendin: Edial een Amerikaanse uit Parijs, Floris een Canadese uit Berlijn. Met Kerst nemen ze hen mee naar huis, naar hun ouders die in een klein dorpje boven Amsterdam wonen. Edial: „We komen uit een links gezin. Als kind brachten we op de fiets de rekeningen rond voor de huisartsenpraktijk van mijn vader of hielpen we mijn moeder in het bejaardentehuis.”

Als oprichters van Gidsy zijn ze nu verantwoordelijk voor het succes van het bedrijf en het welzijn van het personeel. Daarbij horen lastige beslissingen, zoals de collega die ze moesten ontslaan omdat hij niet in het team paste. Edial: „Dat vond ik moeilijk. Toen ik jong was, durfde ik geen verantwoordelijk te nemen voor dingen, nu wel. Je huurt mensen in, ze hebben kinderen, gezinnen.”

Het Gidsy-personeel krijgt een behoorlijk salaris, gezond eten „en geen zoete dranken of cola op het werk. Die mogen ze wel meenemen maar we zetten ze niet neer.” Maar tech-nerds leven toch op Red Bull en cafeïne, om uren achter elkaar te kunnen programmeren? „Dat beeld klopt echt niet. Maar een klein gedeelte van ons werk is techniek”, zegt Floris.

Zelf raakten ze uitgekeken op hun levensstijl tijdens de eerste twee jaar in Berlijn. Na het werk de kroeg in, een broodje Döner als avondmaal. Dat kan niet meer. Afgelopen maand vierde Gidsy zijn eenjarig bestaan, over een paar maanden is de 1,2 miljoen dollar op en moeten er nieuwe investeerders aangetrokken worden.

Ze lijken zich er geen zorgen over te maken. „Geld is niet het probleem. Als je snel wilt groeien als start-up, gaat het om tijd. Tijd kun je niet kopen.”

    • Marc Hijink