Ik kan niet toveren

Ze moest op zoek naar magie voor de fletse tv-zenders van SBS. Georgette Schlick is agressief, doldwaas, stoer én geduldig. De magie zal ze vinden. Maar het duurt even.

Nederland, Amsterdam, 19 december 2012 Georgette Schlick, SBS Foto: Merlijn Doomernik Merlijn Doomernik

Georgette Schlick (41) schaterlacht. „Ongeduldig? Ha! Ik ben elke dag ongeduldig. Maar ik heb geen moment het gevoel dat we niet snel genoeg gaan. We sturen een tanker bij, dat gaat nou eenmaal langzaam.”

Geduld. Dat is wat Schlick al een jaar predikt. Heb geduld, zegt de bestuursvoorzitter van SBS tegen kijkers en adverteerders. De zenders SBS 6, Net 5 en Veronica komen uit de dip, maar het duurt even. We vallen, we staan op, maar we doen het. Van de drie SBS-zenders is SBS 6 de belangrijkste. Het is de grootste, en degene die het meeste geld oplevert.

„Wij zijn niet richtingloos”, zegt ze eind november, twee dagen na een positief ontvangen winterpresentatie. Ze heeft nieuw amusement aangekondigd, waaronder een verse serie Sterren dansen op het ijs en Met bloed, zweet en tranen, een zoektocht naar de nieuwe volkszanger van Nederland. „We weten welke koers we moeten varen. Er is nieuw elan. Er staat een team. En zo voelde dat bij de vorige winterpresentatie niet.”

Terug naar november 2011. SBS is een paar maanden in handen van uitgever Sanoma en tv-producent Talpa van John de Mol. Zij betaalden circa 1 miljard euro voor drie tv-zenders en omroepblad Veronica Magazine. SBS is er slecht aan toe. „De kijkcijfers waren teruggelopen, we zouden niet meer te redden zijn”, blikt Schlick terug. Ze is dan een maand in dienst. Overgekomen van facilitair tv-bedrijf Dutchview. „Daar stond ik dan”, zegt ze over haar eerste winterpresentatie eind vorig jaar. „Als kersverse CEO zei ik – zwaaiend met de toverstaf van mijn dochter – dat ik niet kon toveren, maar ik beloofde wel de magie van SBS terug te brengen.”

Hart van Nederland

Ze zegt dat ze tijd zal krijgen van de aandeelhouders. „De nieuwe eigenaren hebben het budget van SBS gegarandeerd tot en met 2014.” Maar ook: „SBS heeft veel beloofd en weinig waargemaakt.”

Zo geduldig als de nieuwe eigenaren blijkbaar zijn, kijkers en pers zijn dat niet. „We liggen al maanden onder een vergrootglas”, zegt ze tijdens een gesprek in het voorjaar. Herhaaldelijk moet ze strijden tegen het verwijt dat ze vooral de belangen van John de Mol behartigt. „Hij bepaalt níet hoe hier de programmering eruit ziet.” Ze verbaast zich over de negatieve aandacht voor SBS. Kijkers verwachten al begin 2012 betere programma’s, maar het eerste half jaar heeft Schlick nog nauwelijks invloed op de programmering. „Die was al lang bepaald door de vorige directie.”

Of neem de ophef over de vernieuwingen bij Hart van Nederland. SBS wil de nieuwsrubriek vernieuwen en ontslaat enkele presentatrices. „Alsof dat bij de collega’s niet gebeurt”, zegt ze verongelijkt. „Er moest iets gebeuren bij Hart van Nederland. Er kwamen geen jonge kijkers bij.”

In april is haar geduld even op. „Wie geschoren wordt moet stilzitten, maar soms is dat moeilijk. Vaak wordt onnodig negatief over SBS gesproken. „Maar je kunt niet blijven zeggen dat je tijd nodig hebt. We moeten wel met daden komen. Maar je ziet pas over zes maanden wat we nu aan het doen zijn.”

We gaan drie dingen doen, legt ze uit in mei. Kijkers terugwinnen met heldere profielen van de drie zenders, fors investeren in digitale activiteiten en beter samenwerken met adverteerders. „We zijn het contact met de kijkers helemaal kwijtgeraakt. Waarom zou iemand nog afstemmen op SBS 6? De kijker zag te veel herhalingen, te lange programma’s, buitenlandse aankoop van mindere kwaliteit.”

Dan volgt de sportzomer. Nog kan SBS niet laten zien wat ze waard is. Nederland kijkt massaal EK en Olympische Spelen. „We wisten dat de Spelen in Londen veel bekeken zouden worden, maar dat het zo ingrijpend zou zijn hadden we niet verwacht”, zegt Schlick. „Voor ons was er weinig eer te behalen.”

September moest dé maand van SBS worden. Schlick: „En dat werd het ook. Sterren springen op zaterdag [schoonspringen] werd een succes. Dokter Tinus [comedy met Thom Hoffman als stadse huisarts in een klein dorp] werd ook een regelrechte hit. En de Lijfshow [amusement over gezondheid] deed het ook goed.” Blij zegt Schlick: „We hebben weer building blocks.” Bouwstenen bedoelt ze, om de programmering op te bouwen.

Sterren springen

Het succes van Sterren springen is onverwacht. „Het is een heel bewerkelijk programma. Het was niet eenvoudig om deelnemers te vinden. Sterren springen ging ook over grenzen verleggen. Neem Patty Brard: ze valt hard op haar gezicht, verschijnt bloedend voor de camera, maar straalt kracht uit.” Schlick zegt dat SBS 6 het programma goed heeft weten te koppelen aan de gehoopte wederopstanding. Ze noemt het een „positief programma”. „We hebben alle sterren overeind gehouden. Niemand uitgelachen.”

Positiviteit noemt ze in elk gesprek het afgelopen jaar. „Afzeik-tv werkt niet meer.” Al in november vorig jaar noemde SBS de kijkers „onze helden, hardwerkende Nederlanders die zich ’s avonds willen ontspannen voor de tv”. En in april zegt Schlick: „Kijkers willen positievere programma’s. The winner is [talentenjacht die geen succes werd] was misschien niet positief genoeg. Sarcasme en cynisme horen niet meer bij de tv van deze tijd.”

Na het succes van Sterren springen zakt het marktaandeel van de belangrijkste zender SBS 6 snel terug. „We zijn kwetsbaar, dat blijkt. Maar je moet het wel in de context plaatsen”, zegt Schlick eind november. „Helemaal niemand kan op tegen The Voice en Boer zoekt vrouw.” Concurrentie zoeken met The Voice voelde „als weggegooid geld”.

En nu? „Wij zoeken keihard de concurrentie op. Agressief programmeren. Als een doldwaze uit de startblokken.” SBS schuwt daarbij de onorthodoxe middelen niet. Het ijsdansen op zaterdag begint om zeven uur, een uur eerder dan gewone primetimeprogrammering. Schlick: „Ja, stoer hè?” Stoer? „Dat is toch best wel een beetje stoer? We doen het om twee redenen: zo kunnen ook ouders met kinderen kijken en maken we waar dat we een familiezender zijn. En op deze manier lossen we op zaterdag ons probleem in de vooravond op.”

SBS zoekt al een jaar naar een programma dat rond half acht kijkers de rest van de avond in trekt. „Een goede lead in op access prime time”, noemt Schlick dat. RTL 4 heeft Goede Tijden Slechte Tijden, Nederland 3 De wereld draait door. Schlick: „Wij hebben de vroege editie van Hart van Nederland, daarna Shownieuws en daar moet er nog een achteraan.”

SBS blijft dingen uitproberen. Dat kan scripted reality zijn, zegt Schlick. Dat zijn nagespeelde waar gebeurde verhalen, gemaakt alsof het reality is. Net 5 scoort in het (redelijk nieuwe) genre met nep-reality over gevangenissen en ziekenhuizen. Infotainment als DWDD of een soap als GTST gaat SBS zeker niet doen.

„2012 Was het jaar waarin SBS weer richting heeft gekregen, zegt ze. „Dat geldt ook voor mijzelf. Nu moeten we vasthouden aan de koers, niet gaan zwabberen. De magie vinden we weer terug. Stap voor stap.” Tot die tijd blijft het, ook in 2013: nog even geduld a.u.b.