De Leeuw brult achter de schermen

De EntertainerZaterdag 29 december, Ned 1, 22.00-23.30 uur ****

In het eerste shot laat Paul de Leeuw zich schminken voor zijn tv-show. De wallen laten zich wel camoufleren. De frons is lastiger.

De frons van Paul de Leeuw is vaak te zien in de documentaire De entertainer. Regisseur Cees Overgaauw volgde de komiek en tv-presentator gedurende het seizoen 2011-2012. Het seizoen dat De Leeuw vijftig wordt en twijfelt of hij nog wel de tv-held van weleer is. Na de slecht bekeken en gekritiseerde Madiwodovrijdagshow keert hij terug met een grote familieshow op zaterdagavond.

We zien de voorbereiding en de zenuwen. We zien De Leeuw geregeld uitvallen naar zijn ploeg omdat zaken rond de show niet goed zijn geregeld: het geluid, een nieuwe broek, het laten voortrollen van een applaus. We zien hem ruziën, maar het ook makkelijk weer goedmaken. Een man die alles in de hand wil houden, die gefrustreerd raakt als dat niet lukt, zeker als er zoveel vanaf hangt. Het magische moment is als hij eerst zenuwachtig en grimmig mankt achter de coulissen, en dan stralend en vrolijk opkomt in zijn show.

Knap van Overgaauw en dapper van De Leeuw dat we in dit portret zoveel mogen zien: ook de nare momenten van twijfel, woede en pijn. Juist De Leeuw kan dat goed hebben. Hij speelt geen mooi weer, verbergt zich niet, hij is eerlijk, en de bewondering voor dit wonderkind van vijftig groeit alleen maar.

De show Pau!l scoorde net onder de miljoen kijkers tegenover RTL-kanon Ik hou van Holland. Goede score, maar niet genoeg om de kritiek te doen verstommen. Na ruzie met de VARA – in de documentaire zien we hoe hij in tranen is na kritiek van VARA-coryfee Sonja Barend – besluit De Leeuw zijn contract met de omroep op te blazen (wat niet lukt), een show in België te maken, en weer het theater in te gaan, met de persoonlijke, intieme solo Poephoofd. In België en in het theater is de lof wél groot en unaniem.

In het theater zien we een andere De Leeuw: een theaterman in zijn element, ontspannen, zelfverzekerd, makkelijk contact makend met zijn publiek. Het contrast met de neuroot van de tv-opnames is groot. Rustig werkt De Leeuw naar de première toe. Dit heeft hij wel in de hand, dit is overzichtelijk, dit staat dichterbij hem. Zingend loopt hij de trap naar het podium op.

    • Wilfred Takken