Twintig jaar na Faro-ramp dagen slachtoffers de staat voor de rechter

Een Boeing 767 van Martinair passeert daags na de ramp het wrak van de DC10. Bij de ramp op het vliegveld van Faro, vandaag precies twintig jaar geleden, kwamen 56 mensen om het leven. Foto ANP / Ed Oudenaarden

Slachtoffers van de vliegramp in Faro in 1992 hebben de staat voor de rechter gedaagd. Zij stellen dat de toenmalige Raad voor de Luchtvaart bewust informatie achterhield over het ongeluk, schrijft het AD. Ook vliegmaatschappij Martinair moet voor de rechter verschijnen.

De nabestaanden willen dat Martinair alsnog schuldig wordt verklaard, dat de staat haar fouten erkent en dat alle schade wordt vergoed. Bij de ramp in Portugal, vandaag precies twintig jaar geleden, kwamen 56 mensen om het leven. De dagvaarding was al verwacht omdat de zaak na twintig jaar zou verjaren.

De slachtoffers wijzen op onderzoek van luchtvaartonderzoeker Harry Horlings. Hij stelt dat de piloten diverse fouten hebben gemaakt. Zo hadden ze tot vijf keer toe de landing moeten afbreken, maar deden ze dat niet. Uit de dagvaarding die in handen is van het AD:

“Het handelen van de gezagvoerder en de co-piloot kan als bewust roekeloos worden gekwalificeerd. Door toedoen van beide piloten is het ongeval veroorzaakt.”

Volgens de dagvaarding stond de landingsbaan onder water, was de zijwind te hard om te landen, volgde het toestel niet de voorgeschreven route, kwam het te schuin op de baan aangevlogen en werd het gas te vroeg dichtgedraaid. Het officiële onderzoek spreekt echter van een onverwachte windvlaag. Wanneer de zaak begint, is nog niet bekend.

Een journaaluitzending van 1992 over de ramp in Faro

    • Lex Boon