‘Tarief . Dat is toch duidelijk?’ ten euro

Ze zijn gammel, de chauffeurs ervan dronken. Amsterdam heeft een probleem met fietstaxi’s. Daarom komen er nieuwe regels en strengere eisen.

Daniel Carausu voor Amsterdam CS. Foto Olivier Middendorp

Daniel Carausu (27) uit Roemenië rijdt een Indiase fietstaxi in Amsterdam. Er passen drie passagiers in. „Twee als ze dik zijn.” Carausu vervoert mensen in weer en wind, waar ze maar naartoe willen. Meestal is dat de Bloemenmarkt, Madame Tussauds, het Van Gogh Museum of de Wallen.

Amsterdam heeft niet alleen fietstaxi’s zoals die van Carausu. Er bestaan inmiddels fietstaxi’s in allerlei soorten en maten: vierwielers, driewielers, fietstaxi’s in de vorm van een liggend ei, en dus Indiase fietstaxi’s (ook wel rickshaw’s genoemd). De fietstaxi’s rijden sinds 2003 rond in het centrum. Het begon met zo’n dertig fietstaxi’s, maar de afgelopen twee jaar is dat aantal gestegen tot honderd. Volgens de gemeente is er sprake van „een wildgroei” aan fietstaxi’s. Amsterdam gaf vergunningen uit voor in totaal 100 fietstaxi’s, maar er rijden er al zeker vijftig illegaal.

Klachten van de reguliere taxichauffeurs zijn er niet, want fietstaxi’s maken doorgaans de korte ritjes die de gewone taxi’s niet willen rijden. Maar er zijn wel een hoop andere klachten over fietstaxi’s, zegt de gemeente. De meest genoemde zijn: fietstaxiwedstrijdjes op het fietspad, fietstaxi’s die fietspaden blokkeren, gammele fietstaxi’s, dronken fietstaxichauffeurs, chauffeurs die geen of slecht Engels spreken en te prominente reclame op de fietstaxi.

De regels worden daarom in het nieuwe jaar aangescherpt en beter gecontroleerd door de gemeente, omdat dan de oude (tijdelijke) vergunningen aflopen. Het wordt voor fietstaxibedrijven en fietstaxichauffeurs moeilijker een vergunning te krijgen en te houden per 1 april 2013. Iedereen die in aanmerking wil komen voor een vergunning moet voor die tijd een toets maken.

Zo weegt straks de talenkennis van de taxichauffeurs mee bij de toekenning van een vergunning. Carausu spreekt goed Engels, maar nauwelijks Nederlands. „Iedereen begrijp me”, zegt Carausu. „Starttarief ten euro! Dat is toch duidelijk?”

Caurausu begint altijd op het Damrak. Ook vanmiddag. Het is vijf graden. Drommen toeristen lopen voorbij, maar na een uur heeft hij nog steeds geen klanten. Hij besluit naar het Rembrandtplein te fietsen. „Even opwarmen bij New York Pizza. Koffie kost maar een euro.” Hij scoort die middag twee ritjes. Samen goed voor twintig euro. De huur van zijn fiets die dag: 30 euro.

Uitgaansnachten zijn betere tijden om te werken, vertelt de fietstaxichauffeur „Het openbaar vervoer rijdt niet, en een gewone taxi vinden mensen duur. Het enige nadeel is dat mensen dan vaak dronken zijn en soms ook agressief.” Dat geldt ook voor sommige fietstaxichauffeurs, bekent Carausu. Hij heeft daar last van, zegt hij. „Wat dat betreft zijn die regels welkom.”

De fietstaxichauffeur is bang dat door de nieuwe regels veel van zijn vrienden werkloos worden. „Er zitten veel goeie jongens bij, maar die spreken vaak nog niet zo goed Engels. Terwijl dit baantje vaak het laatste is wat buitenlanders proberen om hier legaal aan de bak te komen. Fietstaxichauffeur zijn is zwaar” , zegt hij. „En je verdient ongeveer 1.000 euro per maand, fietsenhuur niet meegerekend. Dat is niet veel.”

Ook de fietstaxiverhuurders maken zich druk. Een twintigtal van hen is op een voorlichtingsbijeenkomst van de gemeente afgekomen. Lucien Stroe, eigenaar van City Rickshaw, en verhuurder van Carausu’s fietstaxi, zit er met zijn advocaat. Hij is half Zwitsers, half Roemeens en spreekt geen Nederlands. De ondernemer heeft 35 fietstaxi’s en is niet van plan er minder te laten rijden in de stad. Gemeenteadviseur Noortje Smit zegt dat er een maximum komt van 25 fietstaxi’s per ondernemer. „We onderzoeken of we illegale fietstaxi’s voortaan in beslag kunnen nemen”, zegt ze. „Heeft de gemeente daar al een grote garage voor gereserveerd?” vraagt een ondernemer.

„Ik kan me niet voorstellen dat iemand blij is met hoe het nu er aan toe gaat”, zegt Smit tegen de ondernemers. Ze legt de nieuwe regels uit, en hoe er uiteindelijk wordt bepaald wie een vergunning krijgt: „Er is een heel helder aanvraagformulier waarop staat hoe je 100 punten kan verdienen op alle onderdelen. 55 punten is het minimum per onderdeel.”

De ondernemers zoeken elkaar na afloop buiten op. „Ze kunnen ons het leven behoorlijk zuur gaan maken, als ik het zo hoor”, zegt een fietstaxichauffeur. „We moeten in actie komen, straks kan het niet meer.” De rest knikt. De advocaat van Stroe vindt dat ze de details moeten afwachten. Maar Stroe zegt de gang naar de rechter niet te schuwen. „Ik heb ze al een keer eerder voor de rechter gesleept. Met succes. Ik doe het zo nog een keer.”

    • Yasmina Aboutaleb