Instagram draait nieuwe gebruiksvoorwaarden terug

Instagram kreeg deze week een storm van protest over zich heen. Een deel van de nieuwe gebruiksvoorwaarden wordt nu teruggedraaid. Foto AP / Karly Domb Sadof

Instagram heeft de nieuwe gebruiksvoorwaarden met betrekking tot advertenties die deze week werden ingevoerd teruggedraaid. Dat schrijft Kevin Systrom, mede-oprichter van het Amerikaanse bedrijf, op zijn blog.

“Because of the feedback we have heard from you, we are reverting this advertising section to the original version that has been in effect since we launched the service in October 2010.”

Begin deze week kreeg Instagram een storm van protest over zich heen nadat het aankondigde de privacy-instellingen te veranderen. Daardoor zou het mogelijk zou worden voor het dochterbedrijf van Facebook om foto’s van de miljoenen gebruikers te verkopen aan adverteerders. In een eerdere reactie schreef Systrom al dat klanten de de nieuwe gebruiksvoorwaarden ‘verkeerd interpreteerden’. Systrom schreef dat Instagram alleen wil ‘experimenteren met innovatieve advertenties’, maar dat het niet waar was dat de foto’s van gebruikers zouden worden verkocht zonder betaling.

Door de aanhoudende verwarring en kritiek worden de gebruiksvoorwaarden nu toch helemaal teruggedraaid. Systrom:

“Going forward, rather than obtain permission from you to introduce possible advertising products we have not yet developed, we are going to take the time to complete our plans, and then come back to our users and explain how we would like for our advertising business to work.

You also had deep concerns about whether under our new terms, Instagram had any plans to sell your content. I want to be really clear: Instagram has no intention of selling your photos, and we never did. We don’t own your photos – you do.”

Instagram is een van de meest succesvolle internetbedrijven van het moment. Met de populaire foto-app die het bedrijf maakt kunnen de 100 miljoen klanten gemakkelijk foto’s bewerken en delen. Afgelopen april werd het bedrijf voor een recordbedrag van 1 miljard dollar (760 miljoen euro) overgenomen door Facebook.

    • Lex Boon