Higgs-deeltje nummer 1 in iedere onderzoeks-toptien

Science en Nature hebben hun toppers van 2012 gepubliceerd. Science noemt wetenschappelijke doorbraken. Nature noemt tien mensen.

Higgs staat op één. Voor Science is de vondst van het elementaire deeltje dé wetenschappelijke doorbraak van 2012. En concurrerend wetenschappelijk blad Nature zet CERN-directeur-generaal Rolf-Dieter Heuer vooraan bij de tien belangrijkste wetenschappers in 2012.

„Het aantonen van het Higgs-deeltje was dé wetenschappelijke ontdekking van het jaar, zo niet van het decennium.” Vindt Nature.

Science heeft naast de Higgsdoorbraak negen runner ups. Daar zitten nog eens drie natuurkunde-ontdekkingen bij. De ontdekking van het Majoranadeeltje, de eerste eiwitstructuur die met een röntgenlaser is vastgesteld, en tenslotte de ontdekkingen van eigenschappen van neutrino’s. Die zijn nu nog niet zo belangrijk, schrijft Science, maar ze leggen een onderzoeksgebied open dat ons nog gaat uitleggen waarom er veel meer materie dan antimaterie in het heelal is. Voor de natuurkunde was het een topjaar.

Nature gooit het over een andere boeg, waardoor de wetenschap opeens mensenwerk wordt. Het tijdschrift noemt tien mensen die in 2012 belangrijk waren. Klimaatwetenschapper Cynthia Rosenzweig, baas van het New York City Panel on Climate Change, kreeg thuis storm Sandy over zich heen. Rosenzweig had een decennium geleden al gewaarschuwd dat de stad zich moest voorbereiden op zo’n vier meter hoge watermuur, omdat hevige stormen vaker voorkomen als de aarde opwarmt.

Ook belangrijke initiatieven die het wetenschapsbedrijf moeten verbeteren krijgen zo aandacht. Microbioloog Elizabeth Iorns stoorde zich aan het eind van het vorig decennium eraan dat ze een experiment niet kon reproduceren. Ze probeerde het een jaar. Ze kwam erachter dat het originele onderzoek slordig was. De auteurs ontkenden. Iorns had moeite haar resultaat te publiceren. Nu is ze de drijvende kracht achter het Reproducibility Initiative, waarin onderzoekers worden uitgenodigd hun werk aan te melden om het te laten verifiëren. Het tijdschrift PLOS ONE publiceert de resultaten.