Maastricht Airlines eind maart de lucht in

Een nieuwe luchtvaartmaatschappij, Maastricht Airlines, begint 25 maart met lijnvluchten vanaf Maastricht Aachen Airport (MAA) naar Amsterdam, München en Berlijn.

De gemeente Maastricht verstrekt 100.000 euro subsidie. Burgemeester Onno Hoes motiveert dat door te wijzen op de nieuwe werkgelegenheid: te beginnen met 66 banen. Dat de stad bovendien in de naam van de maatschappij terugkomt vindt hij van groot belang voor de internationale uitstraling van Maastricht. Volgens een gemeentewoordvoerder is om deze redenen de subsidie niet strijdig met Europese mededingingsregels. De provincie Limburg draagt 235.150 euro bij en noemt de nieuwe carrier ook van waarde voor het vestigingsklimaat in Limburg.

De regio wilde al langer een frequente verbinding met de hoofdstad. De KLM schrapte haar vluchten tussen Amsterdam en Maastricht vier jaar geleden. Daar maakten zo’n vijftigduizend passagiers per jaar gebruik van. Een initiatief onder de naam Wings of Maastricht sneuvelde voortijdig. In 2014 wil Maastricht Airlines ook op Parijs, Londen en Kopenhagen gaan vliegen. Maastricht Airlines gebruikt Fokker 50’s, die plaats bieden aan vijftig passagiers.

Maastricht Aachen Airport (MAA), ook bekend als Vliegveld Beek, is lang een zorgenkindje geweest. Wat daarbij meespeelt, is dat relatief dichtbij in België en Duitsland grotere en vaak goedkopere luchthavens zijn. Maar de laatste tijd zijn er wat hoopvolle tekenen: het succes van het bedrijventerrein rondom het vliegveld, Ryanair gebruikt MAA sinds kort als uitvalsbasis en nu is er start van Maastricht Airlines.