Instagram zet foto’s tóch niet in voor advertenties

Fotobedrijf Instagram gaat foto’s van gebruikers toch niet inzetten voor advertenties. Dat schrijft Kevin Systrom, mede-oprichter van het Amerikaanse Instagram, op zijn blog. Eerder deze week kondigde het dochterbedrijf van Facebook aan de pricay-instellingen te veranderen, waardoor het mogelijk zou worden voor Instagram om foto’s van de miljoenen gebruikers te verkopen aan adverteerders. Het leidde tot flinke protesten.

Instagram is een van de meest succesvolle internetbedrijven van het moment. Het maakt een zogeheten foto-app, een programma waarmee consumenten foto’s met mooiere kleuren kunnen maken. Volgens het bedrijf zelf gebruiken ruim 100 miljoen klanten wereldwijd het programma. Afgelopen april werd het bedrijf voor een recordbedrag van 1 miljard dollar (760 miljoen euro) overgenomen door Facebook. Een ander social media-bedrijf, Twitter, had kort daarvoor nog een half miljard dollar geboden.

Systrom schrijft nu op zijn blog dat klanten een uitlating van Instagram „verkeerd geïnterpreteerd” hebben. „We wilden slechts aangeven dat we gaan experimenteren met innovatieve advertenties. Veel mensen interpreteerden dat alsof we foto’s van gebruikers zouden gaan verkopen zonder betaling. Dat is niet waar.”

Op internet lieten gebruikers weten niet tevreden te zijn met de nieuwe privacy-instellingen. „We hebben naar jullie geluisterd”, aldus Systrom.Instagramgebruikers zijn gewoon eigenaar van hun eigen beelden, content genoemd. Dat schrijft Systrom. Net als op Facebook kunnen gebruikers bij hun privacy-instellingen aangeven dat ze hun foto’s privé willen houden en dat alleen vrienden ze kunnen bekijken. Ook Facebook krijgt al langer kritiek wegens complexe privacyinstellingen.