Bloei verwacht van markt mobiel adverteren in 2013

2013 kon wel eens het jaar worden van de bloei van de reclames op smartphones. Internetfirma’s klaagden nog niet zo lang geleden steen en been dat gebruikers weliswaar veel tijd doorbrachten op het web, maar dat de reclamedollars naar kranten, tijdschriften en televisiezenders bleven gaan. Die kloof is inmiddels door de tijd en door de opkomst van breedbandinternet grotendeels gedicht. Door toenemend gebruik van smartphones en tabletcomputers zal nu ook het ‘mobiele adverteren’ waarschijnlijk een hoge vlucht gaat nemen.

Wat adverteerders uitgeven en hoe mensen hun ‘mediatijd’ besteden lijken op de langere termijn verband met elkaar te houden. Vijf jaar geleden brachten gebruikers 29 procent van hun mediatijd door op het internet, maar ging er slechts 8 procent van de reclame-uitgaven naar het web, aldus onderzoeksbureau Forrester Research. Nu wordt 26 procent van de mediatijd besteed aan het browsen door webpagina’s, en wordt 22 procent van de reclamedollars in webadvertenties gestoken, aldus Mary Meeker van durfkapitaalverstrekker Kleiner Perkins. De Amerikaanse advertentie-uitgaven op internet zijn geëxplodeerd naar 30 miljard dollar, schat het Interactive Advertising Bureau, 76 procent meer dan in 2006.

Webadvertenties kwamen pas echt van de grond na 2007, toen voor het eerst de helft van de Amerikaanse woningen breedbandtoegang had. Advertenties liepen sneller binnen op het scherm, ondernemers gingen zich meer promoten op het web en dankzij de ontwikkeling van betere analytische methoden kon de klant gerichter worden benaderd.

Nu is er opnieuw sprake van scheefgroei. In 2011 werd 10 procent van de mediatijd doorgebracht op mobiele apparaten, terwijl die slechts 1 procent van de reclamegelden naar zich toe trokken. Als dit verschil kan worden rechtgetrokken, zullen de inkomsten uit mobiel adverteren alleen al in de Verenigde Staten bijna 15 miljard dollar bedragen. En dat is dan nog een conservatieve schatting, omdat mobiele apparaten zich nog steeds in razend tempo verspreiden en steeds meer aandacht opeisen van de gebruikers.

Ook deze kloof zal dus wel worden gedicht. De helft van de Amerikaanse mobiele bellers heeft nu een smartphone, en het aantal neemt snel toe. Dit betekent snellere downloads en grotere schermen om advertenties op te bekijken. Ook de analytische methodiek voor mobiel adverteren is verbeterd.

Facebook is zich pas dit jaar gaan richten op advertenties voor smartphones en tablets. Aan het eind van het derde kwartaal brachten deze activiteiten al 1 miljard dollar op jaarbasis op, terwijl het volume nog steeds steeg. Google verwacht dit jaar wereldwijd 8 miljard dollar over te houden aan mobiele reclame, driemaal zo veel als vorig jaar. Kleinere concerns als Pandora en Yelp melden soortgelijke ontwikkelingen. Verwacht dus meer van hetzelfde, op een klein scherm bij u in de buurt.

Breakingviews is een dagelijks financieel commentaar uit het buitenland. Vertaling Menno Grootveld

    • Robert Cyran