Agenda Theater

Persona ****

Een spiegelpaleis, dat is Ivo van Hoves tweeluik Na de Repetitie/Persona bij Toneelgroep Amsterdam. Hij plaatst Ingmar Bergmans script uit 1984 en de film uit 1966 niet alleen naast, maar ook tegenover elkaar. Het één een filosofisch onderzoek van de kunst, het ander een onontkoombaar statement over het leven. Na de repetitie, over een regisseur in crisis, is iets te schematisch. Het artificiële gedrag van de personages staat emotionele betrokkenheid in de weg. Maar die aarzelende aftrap maakt wel dat Persona aankomt als een vuistslag. Uitmuntend spel en een fantastisch decor creëren samen een consequent spookachtige, existentiële sfeer. Zo wordt theater, en wat het over het leven te zeggen heeft, onontkoombaar.

tga.nl

Cinderella ***

Sprankelend, dat is de nieuwe Cinderella van Het Nationale Ballet zeker. Choreograaf Christopher Wheeldon jast het sprookje van Assepoester erdoorheen in een caleidoscopische afwisseling van scènes en door tovenarij met projectie en decortrucs ontstaat een dynamisch, cinematografisch effect. De mime is leesbaar, amusant en gedetailleerd. Alles draagt bij aan een toegankelijke, musical-achtige ervaring. Keerzijde van die keuze is dat het beeld van de dans nauwelijks beklijft en de krenten in de pap schaars zijn. Desondanks is Cinderella een inventief, sprankelend en onderhoudend balletsprookje.

het-ballet.nl

Breken ****

Cabaretduo Kommil Foo wisselt weemoedige liedjes – met eigen begeleiding op gitaar, piano, viool en twee ritmisch op een bovenbeen stuiterende eetlepels – in hun programma af met monoloogjes en samenspraakjes die meestal beginnen met twee veertigers die elkaar vragen hoe het gaat. Waarop de één een relaas afsteekt over een stiekeme blik in het dagboek van zijn vrouw. Of over de heldenrol die hij denkt te spelen door zijn vrouw niet te vertellen dat hij is vreemdgegaan. In dat soort logica zijn broers Mich en Raf Walschaerts op hun best.

hekwerk.nl

Timon van Athene ****

In de regie van Arie de Mol bij Toneelgroep Maastricht begint Shakespeares tragedie Timon van Athene (1607) vrolijk en uitbundig, ook in de kleurstelling van het decor. Shakespeare situeert het stuk in Athene in de vijfde eeuw voor Christus. Maar regisseur De Mol trekt het moeiteloos naar de hedendaagse tijd van kredietcrisis en beursfraude. Vriendschap bestaat niet; alles draait om geld, toen en nu nog steeds. De spelers van Toneelgroep Maastricht geven voortreffelijk vorm aan de dubbelhartige karakters van hun personages: vriendschap en armoede gaan niet samen, nooit.

toneelgroepmaastricht.nl