Agenda Film

Searching For Sugar Man ****

Documentaire over de Amerikaanse singer-songwriter Rodriguez die na twee albums in de vergetelheid raakte en bouwvakker werd. Maar ondertussen groeide hij in die jaren uit tot een superster in Zuid-Afrika, waar jonge blanke Zuid-Afrikanen zijn muziek tot de vertolker maakten van hun rebelse levensgevoel en onvrede met het apartheidsregime; de artiest wist van niks. Pas halverwege de jaren negentig slaagden enkele muziekfanaten erin hem op te sporen. Rodriguez kwam naar Zuid-Afrika en de bouwvakker uit Detroit stond ineens in een hal voor duizenden mensen te spelen. Searching For Sugar Man won op het IDFA-festival de publieksprijs.

De baby ****

Toen De baby van Deborah van Dam eind vorige maand op het IDFA in première ging, was er al een hoop te doen over de foto waarop de baby uit De baby op schoot zit bij iemand die mogelijk Anne Frank is. Maar de film gaat niet over Anne Frank, hij gaat over een meisje wier levensgeschiedenis de antithese van die van Anne Frank te noemen is en die evenveel vragen en aanknopingspunten bevat om na te denken over geheugen, geschiedenis, heldendom en opportunisme. Anneke Kohnke is nu zeventig jaar. Ze werd na de oorlog door een oom en tante in Amerika opgevoed. Pas toen haar oorlogspleegbroer vijf jaar geleden contact zocht, daalde zij, met aanvankelijke schroom en tegenzin, af in haar verleden.

Oskar Fischinger ****

In een vitrine van het Filmmuseum ligt een opmerkelijk briefje. Er wordt in gesteld dat arme mensen kunst meer nodig hebben dan rijke. „Europa is zo arm dat het nog gevoel voor kunst heeft.” Het briefje is afkomstig van de Duits-Amerikaanse filmkunstenaar Oskar Fischinger aan wie het Eye-filmmuseum een tentoonstelling wijdt. Met zijn vroege abstracte experimenten streefde Fischinger naar een filmisch equivalent van muziek en een zuivere beeldtaal. Lang voordat de videoclip bestond, verbond Fischinger abstracte beelden met muziek en ritmes.

Eye, Amsterdam. T/m 17 maart. Dagelijks 11-18u. eyefilm.nl