Agenda beeldende kunst

Storage Telling

Met de nieuwe serie Storage Telling presenteert het Bonnefantenmuseum verborgen schatten uit de collectie. De eerste editie, getiteld Extra-Ordinary, concentreert zich rond fotografie, video en nieuwe media. Alle foto’s en video’s geven ogenschijnlijk normale voorwerpen, evenementen en gebeurtenissen weer. Pas bij nadere beschouwing blijkt de vastgelegde realiteit tot iets buitengewoons te zijn verheven.

t/m 20 mei in Bonnefanten, Maastricht. www.bonnefanten.nl

Carlijn Mens

Carlijn Mens (1972) legt schaduwen vast en tekent het licht. De resultaten zijn soms gelukkig makend: schaduwen van takken op een zomerse dag of haar dochter die danst met haar eigen schaduw. Bij Faith Fear Face, het project dat zij speciaal realiseert voor het GEM in Den Haag, dient het licht als metafoor voor de strijd om te overleven en het gevecht voor een beter leven. De installatie gaat over het ontnemen van vrijheid en is gebaseerd op het onderzoek dat Mens het afgelopen jaar heeft gedaan naar de internationale drama’s van mensensmokkel. Maar het gaat verder: het werk refereert ook aan de eeuwige zoektocht van de mens.

t/m 24 febr in GEM, Den Haag. www.gem-online.nl.

Gert Jan Kocken

Vanaf 20 december is in Kasteel Het Nijenhuis een reeks van elf nieuwe werken van beeldend kunstenaar Gert Jan Kocken te zien. De hierin samengebrachte afbeeldingen en teksten uit de Patriottentijd en de Franse tijd vormen een gelaagd beeld van Nederland rond 1800, de periode waarin de basis van het huidige Koninkrijk der Nederlanden werd gelegd. Hoofdrolspelers zijn patriottenleider Joan Derk van der Capellen tot den Pol, stadhouder Willem V, beeldhouwer Giuseppe Ceracchi en Napoleon Bonaparte.

t/m 17 maart. Kasteel het Nijenhuis, Heino/Wijhe. www.museumdefundatie.nl

Ceulers en Akkerman

Michiel Ceulers (1986) was de jongste student aan de Rijksakademie ooit. Terwijl de actualiteit misschien anders dicteert, werkt hij hoofdzakelijk met verf op doek. Ceulers beschouwt zichzelf als een fundamenteel schilder; hij ontleedt zijn doeken tot op het bot om bij het fundament van de schilderkunst te komen. Dezelfde missie had beeldend kunstenaar Ben Akkerman (1920-2010), in een vroegere generatie. Akkerman verwerkte het abstracte patroon van het Twentse landschap in zijn schilderijen. Beide kunstenaars worden in de winter van 2012 samengebracht in een duotentoonstelling in GEM, museum voor actuele kunst in Den Haag.

t/m 6 jan. GEM, Den Haag. www.gem-online.nl.