Onderzoek: BBC-schandaal gevolg van zwak bestuur

Het onderzoek werd uitgevoerd door voormalig directeur van Sky News Nick Pollard. Foto AFP / Chris Radburn

De directie van de BBC heeft het kindermisbruikschandaal rond de vorig jaar overleden BBC-presentator Jimmy Savile verkeerd aangepakt, maar heeft niet geprobeerd de kwestie in de doofpot te stoppen. Dat is de conclusie van een intern onderzoek naar de zaak, meldt persbureau AP.

Volgens het onderzoek is het aan verwarring en slecht leiderschap te wijten dat in december 2011 een reportage van Newsnight over kindermisbruik door Savile werd geschrapt. Toen de zender ITV later een vergelijkbare reportage uitzond, kwam de BBC onder vuur te liggen. De omroep werd verweten jarenlang een zedendelinquent onder contract te hebben gehad en werd zelfs beticht van censuur.

Het onderzoek werd uitgevoerd door voormalig directeur van Sky News Nick Pollard.

Nieuwe directeur moet vertrouwen herstellen

Vorige maand, slecht 54 dagen na zijn aantreden, stapte directeur-generaal George Entwistle op na ernstige kritiek op zijn slappe aanpak van de crisis bij de omroep. Tony Hall, voormalig journalist en baas van The Royal Opera House in Londen, moet het publieke vertrouwen in de Britse omroep weer herstellen. Hall staat ook voor de taak het zwaar gebureaucratiseerde instituut te hervormen. Verslaggevers van de BBC beschuldigen de omroep ervan topzwaar te zijn, door de vele managementlagen.

    • Lex Boon