Leuke foto van je ex kan straks reclame worden

Fotodienst Instagram past de voorwaarden aan om beter aan te sluiten op Facebook. Je foto’s kunnen aan adverteerders worden verkocht.

Redacteur Technologie

Amsterdam. Groot alarm bij de 100 miljoen gebruikers van foto-app Instagram: al hun kiekjes in de Instagram-app zijn straks potentieel advertentiemateriaal. Ook die veel te vrolijke foto van jou en je ex, of je overleden huisdier in betere tijden.

Het imago van de populaire fotosharingdienst loopt zo een forse deuk op. Instagram stelt adverteerders in staat om foto’s van gebruikers in te zetten voor campagnes, zonder dat de maker van de foto daarvoor een vergoeding krijgt of er iets over te zeggen heeft.

Hoewel dit nieuws op het Instagram-blog ontkend wordt, ziet het ernaar uit dat de nieuwe gebruiksvoorwaarden, die op 16 januari ingaan, dit wel mogelijk maken. Je kunt straks niet meer voorkomen dat je materiaal voor commerciële toepassingen gebruikt wordt. En professionele fotografen die de foto-app gebruiken vangen geen cent. De enige optie is je account verwijderen, meldt The New York Times, en liefst voor 16 januari.

Technologieblog Wired suggereert dat je foto’s van je kat straks zelfs op een blik kattenvoer of de zijkant van een bus kunnen belanden. Dat lijkt wat overdreven. Commercieel gebruik van foto’s zou alleen binnen het online netwerk gelden. Want waarom zou Instagram gebruikers weg willen jagen door ze geen opt-out mogelijkheid te geven? Gratis diensten moeten het hebben van tevreden klanten, anders kunnen ze de boel opdoeken.

Facebook, eigenaar van Instagram, doet het af als een ongelukkig ‘ruime’ omschrijving waarmee de twee netwerken aan elkaar gekoppeld worden. Instagrams gebruiksvoorwaarden worden aangepast aan die van Facebook en dat gaat niet zonder horten of stoten, laat het bedrijf in een reactie weten. „Helaas zoeken mensen altijd naar de meest extreme mogelijkheden.”

Facebook kan je profielfoto of likes ook gebruiken voor advertenties maar die bevoegdheid kun je wel uitschakelen bij de Privacy-instellingen, die onlangs nog vereenvoudigd zijn. Wellicht dat Instagram zo’n optie snel toevoegt, al was het maar om te voorkomen dat veel gebruikers afhaken. Hoewel: bij Facebook hebben omstreden wijzigingen in de voorwaarden nog nooit tot een enorme leegloop geleid. Wel tot verbaasde en woedende reacties, zoals nu bij Instagram gebeurt.

Instagram werd in april dit jaar overgenomen door Facebook, voor een recordbedrag van 1 miljard dollar. Kort daarvoor had Twitter nog ruim een half miljard dollar geboden. Twitter heeft nu zelf net een alternatieve foto-applicatie gebouwd.

    • Marc Hijink