Het Metropole heeft ineens toekomst

Na een lang gevecht om het bestaan kwam er ineens een oplossing voor het Metropole Orkest. „De emotie was voelbaar.”

Niet voor, maar áchter de poorten van de hel weggesleept. Zo voelt het Metropole Orkest zich nu is gebleken dat het orkest kan blijven voortbestaan tot 2017. „Het is ronduit fantastisch. Ik denk oprecht dat ons protestconcert in Nieuwspoort het allerlaatste duwtje heeft gegeven”, reageert manager Marc Altink.

Gistermiddag rond een uur speelde het voltallige, 52-koppige orkest „alsof het leven ervan afhing” in het Haagse perscentrum Nieuwspoort. Het bracht een dwarsdoorsnede van het in vele genres opererende orkest, met onder meer een strijdlustig Soldaat van Oranje „als ode aan voormalig Metropole-chef-dirigent Rogier van Otterloo”, de stemmige filmmuziek van Ennio Morricone’s Romanza Quartiere, A Theme from Shaft vanIsaac Hayes, en Hey U van Basement Jaxx. Kamerleden kregen ruim 35.000 handtekeningen voor behoud van het orkest aangeboden.

„De hele Kamercommissie was aanwezig. Emile Roemer en Halbe Zijlstra lieten ook hun gezicht zien”, zegt Altink. „De emotie was voelbaar, zowel in het publiek als in de zaal.”

Het orkest had geen flauw idee dat het tij ineens zou keren. Tot Martijn van Dam (PvdA) rond vier uur plotseling twitterde: „Debat mediabegroting wordt nog deze week kort heropend zodat Matthijs Huizing en ik een motie kunnen indienen over het Metropole Orkest.” De hemel brak open, zegt Altink, die een paar maanden geleden aangetrokken is om het Metropole Orkest bij zijn verzelfstandiging te helpen. „Wij hebben altijd tegen de politiek gezegd: zoek alsjeblieft naar geld in de algemene mediareserve. En wat hebben we gevochten. Maar het ons nog een raadsel waarom het nu ineens wel kan. Vanmiddag kunnen we de motie van Martijn van Dam en Matthijs Huizing inzien.”

Veel tijd heeft het orkest niet om te juichen. Vanwege de opheffing per augustus 2013 en de financieringsstop per juli is de speelagenda van Metropole Orkest per juni nagenoeg leeg. „Er is haast geboden voor het seizoen 2013-2014”, zegt Altink. „Nu moet gesproken worden met podia en schouwburgen, we moeten programma’s verzinnen. Al waren natuurlijk enkele projecten al met potlood ingevuld; het creatieve proces gaat altijd door.” Nu het orkest kan blijven bestaan is het aantrekkelijk voor sponsors, aldus Altink. Om bij te verdienen moeten producties nu commercieel worden geëxploiteerd. „Maar wat kan en mag, weten we pas als we de subsidievoorwaarden van dit gevonden potje kennen.” Voorlopig wil het Metropole in het Muziekcentrum van de Omroep blijven, wel zal het nu huur moeten betalen.

Op het nippertje gered: pagina 19

    • Amanda Kuyper