Een Facebook speciaal voor moeders

Baby’s en Facebook: het lijkt een gouden combinatie. Ouders die hun kinderen ‘Facebook’ en ‘Like’ noemen, ontelbare statusupdates over de eerste hapjes en stapjes van baby’s, speciale accounts gemaakt uit ‘naam’ van baby’s („Oh, oh, ik heb een volle luier”) en trotse moeders die Facebook gebruiken als veilingsite voor de gebruikte spullen van hun koters. Het lijkt een trend geworden op Facebook om zo veel mogelijk mensen te confronteren met pasgeboren ‘engeltjes’ en velen vinden het ontzettend irritant.

Eerst kwam Unbaby.me met een oplossing. Deze app vervangt alle babyfoto’s door leuke plaatjes doordat de applicatie zoekt naar kernwoorden als ‘schattig’ en ‘luiers’. In plaats van babybillen, volle luiers en baby’s met tenen in hun mond waren er nu foto’s van leuke katjes te zien.

Maar schattige katjes bleken niet goed genoeg. De makers van Motherbook zagen de irritatie ook en bedachten een oplossing: een Facebook speciaal voor moeders. Een online platform voor de moeder van nu met een online magazine, veilingen en een eigen Garagesale. En om niet te vergeten dat je als jonge moeder nog een heel leven voor je hebt, kan je ook een online bucketlist maken met alle dingen die je nog graag in het leven wil doen. Motherbook is een ware trend geworden. Door middel van een interview met een bekende moeder iedere maand worden zelfs de bekende Nederlanders betrokken bij de Facebook speciaal voor moeders. Het mooie aan Motherbook is dat ze ook weer een eigen Facebookpagina hebben. Niet liken, want dan belanden alsnog de baby-updates op je Facebook-newsfeed!

Motherbook blijkt een oplossing en de Facebook-newsfeed is een stuk rustiger geworden. Maar senioren zijn de snelst groeiende groep op Facebook en voordat we geconfronteerd gaan worden met foto’s van en verhalen over ‘vroeger’ en statusupdates over het bejaardentehuis, is het misschien beter om een Elderlybook te maken?