Betalen voor de ‘gratis reis’

Problemen met bedrijven en overheidsdiensten? Help@NRC gaat elke woensdag op zoek naar antwoorden. Vandaag: boete voor misleiding en teakhout (deel 4).

Consumenten werden telefonisch benaderd met de mededeling dat zij een prijs hadden gewonnen, of een gratis reisje kregen aangeboden.

Maar zodra zij hadden opgehangen bleek dat zij een abonnement op een hotelkortingskaart hadden afgesloten waar zij én voor betaalden (153,95 euro per jaar) én nauwelijks meer van af konden komen.

Deze verkooppraktijk is onacceptabel, meent de Consumentenautoriteit. Daarom is de ondernemer achter het HotelGroup Passport een boete van 105.000 euro opgelegd.

Aan het begin van de telefoongesprekken moet consumenten het „commerciële doel” van het gesprek worden gemeld en dat is niet gebeurd. Daardoor sloten zij zonder het te weten een abonnement af voor 12 of 24 maanden dat zonder opzegging ook nog eens automatisch werd omgezet in een overeenkomst voor onbepaalde tijd. „Door de mededeling van een gratis reis of prijs werden consumenten op het verkeerde been gezet”, constateert de autoriteit.

Aangezien het HotelGroup Pass-port een ‘vakantieproduct van lange duur’ is, mag de overeenkomst überhaupt niet mondeling worden geregeld, maar moet deze schriftelijk door beide partijen worden ondertekend.

Dus goed nieuws voor de gedupeerden: aangezien aan beide vereisten niet is voldaan, zijn alle overeenkomsten nietig.