Trein Arriva haperend op gang

Naast de NS heeft ook Arriva sinds de nieuwe diensten problemen. Een nieuwe vervoerder moest juist beter presteren.

Opnieuw waren er gisteren vertragingen op de spoorlijn tussen Arnhem en Winterswijk. Volle treinen, perrons vol wachtende reizigers. Gemopper, gevloek en verwarring. „Prutsers”, twitterde een reiziger. En: „Het gaat lekker zo. Gooien ze er gewoon een trein uit. Ik ga mijn colleges weer missen.” Of: „Slaapzak en overlevingspakket mee, Bob moet met een trein van Arriva naar school.”

In het westen van het land wordt volop geklaagd over problemen met de Fyra. Maar sinds er vorige week een nieuwe dienstregeling is ingevoerd zijn er ook dagelijks problemen op de lijn Arnhem-Winterswijk. „Het is nog geen geoliede machine”, geeft woordvoerder Joyce de Vries van Arriva toe. „Maar we maken progressie. Het gaat al beter dan vorige week, vanochtend waren er nauwelijks problemen. Het opstarten van een nieuwe dienstregeling heeft tijd nodig.”

Arriva nam de verbinding over van vervoerder Syntus, en zette vorige week zondag nieuwe treinen in. Dat is zo afgesproken met de provincie Gelderland die de lijn aanbesteedde. De dieseltreinen (merk Stadler) hebben meer comfort; ze zijn voorzien van stopcontacten in de eerste klasse, gratis wifi en airconditioning. Ze trekken sneller op en zijn milieuvriendelijker.

Maar die nieuwe treinen haperden vanaf de eerste dag; in het begin traden storingen op door de uitschuifbare treden voor een gelijkvloerse instap. Die werkten niet door het grit dat op de perrons was gestrooid tegen de gladheid.

Volgens spoorbeheerder ProRail en reizigersorganisatie Rocov Gelderland is de lijn tussen Arnhem en Winterswijk kwetsbaar en gevoelig voor vertragingen. Allereerst ligt er tussen Zevenaar en Winterswijk enkel spoor met hier en daar een ‘passeerspoor’, waar treinen elkaar voorbij kunnen rijden. „Als er ergens een trein stil staat, ligt meteen het hele baanvak plat”, zegt Sebastiaan van der Vliet van Rocov.

Bovendien rijden op een deel van het traject, tussen Doetinchem en Arnhem, sinds maandag twee vervoerders: Arriva en Breng. Vervoerder Breng verwierf de door de Stadsregio Arnhem Nijmegen te vergeven concessie voor de treinverbinding tussen Doetinchem en Arnhem. „Zo hebben we dat geregeld in dit land. Er zijn wel meer lijnen waar meerdere vervoerders rijden”, zegt woordvoerder Petra Borsboom van de provincie Gelderland. En dus gaat sinds maandag op dat gedeelte van de lijn vier keer per uur een trein.

„Het is een ambitieuze lijn met een drukke dienstregeling en veel reizigers”, stelt De Vries van Arriva. De lijn is met 18.000 reizigers per dag een van de drukste regionale spoorlijnen van Nederland, en die met de meeste vertragingen, volgens Rocov. De lijn is ook kwetsbaar vanwege het grote aantal spoorwegovergangen. Woordvoerder Jouke Schaafsma van ProRail: „Elke overweg geeft kans op vertragingen, onder andere door vandalisme.”

Uitzicht op verdubbeling van de spoorlijn is er niet. De provincie Gelderland is dat niet van plan. Wel wordt in opdracht van de provincie gekeken of het nodig is extra „inhaalspoor” aan te leggen. De provincie heeft de indruk dat Arriva verder „alle mogelijk maatregelen” neemt om vertragingen te voorkomen. „En wij zitten er bovenop.”

Bij Syntus, de vervoerder die de concessie verloor aan Arriva, heerst geen leedvermaak. „Veel machinisten op de lijn zijn gebleven. Zij zijn van Syntus overgegaan naar Arriva. Het zijn bevlogen en trotse mensen die echt niet willen dat het mis gaat”, zegt Gerrit Vink, voorzitter van de centrale ondernemingsraad van Syntus.

Veel reizigers klaagden in het verleden over Syntus, maar lijken nu met Arriva niet veel beter af. Een reactie van één van hen op de website van Omroep Gelderland: „Er werd altijd veel gezegd over Syntus, maar ik was best tevreden met die maatschappij. Als het tij niet binnen een week keert, ben ik alle hoop kwijt.”

Of Arriva het uiteindelijk beter doet op de lijn, zullen we pas over een tijdje kunnen zeggen, stelt Van der Vliet van Rocov. De woordvoerder van ProRail voorziet dat „het nog wel een tijdje zal duren voordat het vertrouwen is teruggewonnen.”

    • Annette Toonen