Marine zoekt naar zes bemanningsleden van Baltic Ace

Als de golven het toelaten gaan duikers vandaag op zoek naar de zes lichamen in de Baltic Ace. In het wrak bevinden zich ook nog 1.400 personenauto’s waaronder twaalf Ferrari’s en zes Rolls-Royces.

amsterdam. Duikers van de Koninklijke Marine zullen vanaf vandaag in het wrak van de gezonken autocarrier Baltic Ace zoeken naar de lichamen van de zes bemanningsleden die nog worden vermist.

Dat gebeurt na een officieel verzoek van de Bahama’s, de staat waar de Baltic Ace stond geregistreerd. Zo’n verzoek is nodig, omdat het wrak in de Noordzee buiten de territoriale wateren ligt, op zo’n 65 kilometer ten westen van de Zeeuwse kust.

De Baltic Ace zonk op 5 december tijdens slecht weer binnen een kwartier na een aanvaring met containerschip Corvus J. Dertien van de 24 opvarenden konden worden gered, vijf lichamen werden geborgen. Het containerschip raakte licht beschadigd.

Vanaf de Hr.Ms. Luymes, een marineschip voor hydrografisch onderzoek, worden eerst het wrak en de omgeving in kaart gebracht met een onderwaterrobot. Als de golfhoogte (maximaal 1,5 meter) het toelaat, zullen gespecialiseerde duikers in het wrak zoeken. Twee forensisch specialisten van de politie moeten de slachtoffers identificeren.

De Baltic Ace zonk in relatief ondiep water op een druk verkeerspunt in de Noordzee. In het schip, dat op zijn linkerkant ligt, bevinden zich nog 466 ton zware stookolie en 50 ton diesel. Duikers van bergingsbedrijf Svitzer in IJmuiden treffen, eveneens de komende dagen, voorbereidingen om de brandstof later weg te pompen. Het vrijkomen van de stookolie zou milieuschade kunnen veroorzaken.

Het schip was vanuit Zeebrugge op weg naar Finland. De lading bestond uit meer dan 1.400 personenauto’s, merendeels Mitsubishi’s, maar ook twaalf Ferrari’s en zes Rolls-Royces, vermoedelijk voor Russische klanten.

Autocarriers gelden als efficiënt, maar ook als relatief onveilig. Zelfs bij een kleine verandering van het zwaartepunt worden ze instabiel. Dat kan al gebeuren als er een kleine hoeveelheid zeewater binnendringt.

De Svitzer-duikers opereren vanaf de Vos Satisfaction, een zogeheten diving support vessel, dat ook in de offshore-industrie wordt gebruikt. Dat schip neemt tijdelijk de verkeersleiding in het gebied over van een vaartuig van Rijkswaterstaat dat in de buurt van de Baltic Ace lag om te voorkomen dat andere schepen het wrak raken. NRC