Je Instagram-foto’s worden reclamemateriaal

Elk Instagram-kiekje is straks potentieel advertentiemateriaal. Ook die foto van jou en je ex.

Groot alarm bij de 100 miljoen gebruikers van foto-app Instagram: al hun kiekjes zijn straks potentieel advertentiemateriaal. Ook die veel te vrolijke foto van jou en je ex, of je overleden huisdier in betere tijden.

Het imago van de populaire fotosharing-dienst loopt zo een forse deuk op. Instagram stelt adverteerders in staat om foto’s van gebruikers in te zetten voor campagnes, zonder dat de maker van de foto daarvoor een vergoeding krijgt of invloed op kan uitoefenen. Volgens Instagram-eigenaar Facebook zijn het “extreme voorbeelden”. Zie

ook, beneden, de update van het Instagram-blog.

UPDATE: Inmiddels heeft Instagram, geschrokken van de commotie, alle voorgestelde gebruiksvoorwaarden teruggedraaid

Op het Instagram-blog stond eerst deze geruststellende mededeling: Nothing has changed about your photos’ ownership or who can see them. Maar de nieuwe gebruiksvoorwaarden, die op 16 januari actief worden, stuiten veel gebruikers tegen de borst. Zoals het er nu uit ziet kun je niet voorkomen dat je materiaal voor commerciële toepassingen gebruikt wordt. En professionele fotografen vangen geen cent. De enige optie is je account verwijderen, meldt de New York Times, en liefst voor 16 januari.

Kattenvoer

Wired suggereerde dat je Instagramplaatjes van je kat straks zelfs op een blik kattenvoer of de zijkant van een bus zou kunnen belanden. Dat is overdreven. Commercieel gebruik van foto’s zou alleen binnen het online netwerk gelden (genoemd: The Service).

Hier vind je de volledige gebruikersovereenkomst van Instagram. De discussie gaat met name over de vetgedrukte elementen:

Some or all of the Service may be supported by advertising revenue. To help us deliver interesting paid or sponsored content or promotions, you agree that a business or other entity may pay us to display your username, likeness, photos (along with any associated metadata), and/or actions you take, in connection with paid or sponsored content or promotions, without any compensation to you. If you are under the age of eighteen (18), or under any other applicable age of majority, you represent that at least one of your parents or legal guardians has also agreed to this provision (and the use of your name, likeness, username, and/or photos (along with any associated metadata)) on your behalf.

(…) You acknowledge that we may not always identify paid services, sponsored content, or commercial communications as such.

Opt-out graag

Dat verhaal over kattenvoer ruikt  naar hoax. Sowieso rijst de vraag waarom Instagram zijn gebruikers weg zou willen jagen door ze geen opt-out mogelijkheid te geven. Gratis diensten moeten het immers hebben van tevreden klanten. Facebook, eigenaar van Instagram, doet het desgevraagd af als een ongelukkig ‘ruime’ omschrijving waarmee de twee netwerken aan elkaar gekoppeld worden. Met andere woorden: Instagrams gebruiksvoorwaarden worden aangepast aan die van Facebook. En dat gaat niet zonder horten of stoten.

Facebooks officiële reactie luidt:

1. In some parts of the new terms on Instagram, the wording is indeed broad. It is standard practice for tech companies frame flexible policies to enable future innovation. It is inevitable that people will speculate about the most extreme possible scenarios, especially where Facebook is involved. What we’re concerned with now, and why the Privacy Policy has been updated, is how Instagram connects to the Facebook platform.

2. User trust is essential to build your business. We know this. This is why we have worked so hard to improve the privacy controls of our users on Facebook (last week’s privacy announcement as well as the fact that we simplified our Data Use Policy in May into simple language and short, clearly labelled sections).

3. Anything else is pure speculation at this stage.

Facebook kan je profielfoto of likes ook gebruiken voor advertenties maar dit kun je wel uitschakelen bij de Privacy-instellingen, die onlangs nog vereenvoudigd zijn. Wellicht dat Instagram zo’n optie snel toevoegt, al was het maar om te voorkomen dat veel gebruikers afhaken. Hoewel: bij Facebook hebben omstreden wijzigingen in de voorwaarden nog nooit tot een enorme leegloop geleid. Wel tot verbaasde en woedende reacties, zoals nu bij Instagram gebeurt.

[UPDATE] Instagram heeft op zijn blog een reactie geplaatst en maakt duidelijk dat het om een pijnlijk communicatiefoutje ging:

Our intention in updating the terms was to communicate that we’d like to experiment with innovative advertising that feels appropriate on Instagram. Instead it was interpreted by many that we were going to sell your photos to others without any compensation. This is not true and it is our mistake that this language is confusing. To be clear: it is not our intention to sell your photos. We are working on updated language in the terms to make sure this is clear.

[UPDATE 21-12] Instagram schroeft alle voorgestelde gebruiksvoorwaarden weer terug.

Instagram werd net voor Facebooks beursgang in april dit jaar overgenomen door Facebook, voor een recordbedrag van 1 miljard dollar. Kort daarvoor had Twitter nog ruim een half miljard dollar geboden. Twitter heeft zelf net een alternatieve foto-applicatie gebouwd en de ooit innige relatie tussen Twitter en Instagram is bekoeld. Vandaar dat de reacties op de Instagram-wijziging extra heftig zijn.

In Facebook kun je gebruik van je gegevens door derden uitschakelen.In Facebook kun je gebruik van je gegevens door derden uitschakelen.