Opinie

    • Hans Beerekamp

Vrouw met 73 kansen

Katja Herbers in de nieuwe serie ‘Divorce’ (RTL 4).

Zeven jaar geleden, op het dieptepunt van het zelfgemaakte tv-drama van de publieke omroep, poogde Talpa met de romantische sitcom Lieve lust ons te laten glimlachen om het wederzijdse onbegrip tussen vrouwen en mannen.

Sinds gisteren staan er op zondagavond half 10 twee Nederlandse dramaproducties recht tegenover elkaar, die min of meer hetzelfde beogen en ook beide schatplichtig zijn aan Lieve lust.

Regisseur van destijds Marc de Cloe leverde het grondidee voor de prestigieuze serie op Nederland 3 Lieve Liza (NTR/VARA/VPRO) en de acteurs van toen, Jeroen Spitzenberger, Waldemar Torenstra en Katja Herbers, keren terug in Divorce (RTL 4).

Het stramien van het door Jean van de Velde geregisseerde Lieve Liza is te simpel: mannen willen voetbal kijken, vrouwen doen aan yoga en praten over relaties. Als Mark (Gijs Naber) van de redactie van een voetbalblad wordt overgeplaatst naar de brievenrubriek van een damesblad, loopt alles in het honderd.

Ook de eerste aflevering van Divorce speelt zich gedeeltelijk af in een voetbalkantine, maar heeft eerder Desperate Housewives dan All Stars als inspiratie. Het idee kwam van Linda de Mol en Will Koopman, de regisseur van Gooische vrouwen: drie mannen (Spitzenberger, Torenstra en Dirk Zeelenberg) die eruit gegooid zijn door hun vrouwen, gaan kamperen in een leegstaande villa.

In deel een moeten we eerst nog zien hoe de huwelijken ontrafelen en dat levert meer glansscènes op voor de dames dan voor de heren. Chantal Janzen die overspel geconstateerd heeft, verbijt haar verdriet als ze wacht met de exitscène tot nadat haar man de kinderen naar bed heeft gebracht. Carly Wijs is ook goed als de vrouw die er niet meer tegenkan dat haar goeiige man altijd zo zijn best doet. Maar de hoofdprijs gaat naar Katja Herbers, ook een vlekkeloze comédienne, als een soort van voetbalvrouw die nog 73 kansen heeft op bevruchting voor haar veertigste en zich met thermometer in de hand seksueel opdringt.

In alle opzichten verslaan RTL en producent Talpa dit keer NPO en Eyeworks. En dat al na één confrontatie.

    • Hans Beerekamp