Sprankelend inventief sprookje

Dans

Het Nationale Ballet met Cinderella. Gezien: 13/12, herhalingen t/m 1/1/13. Inl: het-ballet.nl ***

Sprankelend, dat is de nieuwe Cinderella van Het Nationale Ballet zeker. Choreograaf Christopher Wheeldon jast het sprookje van Assepoester erdoorheen in een caleidoscopische afwisseling van scènes en door tovenarij met projectie en decortrucs ontstaat een dynamisch, cinematografisch effect. Hoogtepunt is Assepoesters rit naar het bal van de prins, die het vernederde sloofje tenslotte tot gemalin neemt: roterende wielen van boomtakken zweven door de lucht, paardenhoofden duiken uit het niets op, de zalmroze avondcape bolt op en in een oogwenk vormen alle losse onderdelen een magische koets. Donderdag kreeg dit besluit van de eerste akte een ovatie.

Ook de rest van de slimme vormgeving van Julian Crouch verdient veel lof, met name de fantasierijke scènes bij de magische boom die bij het graf van Cinderella’s moeder uit de tranen van dochterlief is ontsproten. In de choreografie mixt Wheeldon zijn Britse balletachtergrond, gekenmerkt door heldere lijnen en weerbarstige kleine passen, met een hedendaagser idioom, rijk aan vloerwerk en een lossere, swingende flow. De mime is leesbaar, amusant en gedetailleerd. Alles draagt bij aan een toegankelijke, musical-achtige ervaring – precies wat Wheeldon wilde.

Keerzijde van die keuze is dat de krenten in de pap schaars zijn. De duetten van prins en Assepoester (mooie rollen van Matthew Golding en Anna Tsygankova) staan bol van inventief, vaak lastig partnerwerk, de snaakse sprongencompetities van de prins en zijn jeugdvriend (een haarscherpe Remi Wörtmeyer) stuiteren van het toneel en de harkerige demonstraties van Assepoesters stiefzusjes zijn weliswaar karikaturaal, maar knap gemaakt.

Voor het overige echter wordt klassieke logica vaak ingewisseld voor een zo dynamisch mogelijk, eclectisch beeld met relatief weinig passenvariëteit. Prokofjevs grote wals, die schrééuwt om een rijke choreografie, laat Wheeldon zo goed als links liggen, terwijl de variaties voor de seizoenen karakter ontberen. Het beeld van de dans beklijft nauwelijks. Desondanks is deze Cinderella een onderhoudend balletsprookje, zeer geschikt voor ‘instappers’.