'Messiah' zonder emotie gebracht

Klassiek

Händel, Messiah. Ned. Bachvereniging/ J. Veldhoven. 15/12 Muziekgebouw aan ’t IJ, A’dam. Tour t/m 23/12. ***

Als Händel één stuk met zijn bloed geschreven heeft, dan is het wel The Messiah (1741). Het kon niet anders, zei hij, dan dat God hem had bijgestaan. Bij zijn uitvoeringen deze maand met de Nederlandse Bachvereniging heeft Jos van Veldhoven dan ook maar één doel: het overbrengen van de „dramatische kwaliteit”.

Van dramatiek kun je echter moeilijk spreken bij Van Veldhovens interpretatie. Stuwende tempi laten weinig ruimte voor rubato wanneer de muziek daarom vraagt. Gefragmenteerde frasen verbreken de langere spanningbogen. Een dunne strijkerstoon verzwakt systematisch de emotionele intensiteit. Zelfs op momenten van religieuze vervoering houdt Van Veldhoven zijn orkest in het gareel. De aria He was despised, waarin Händel het beklag over Jezus’ lot tot in het tijdloze laat uitdijen, begeleidde hij energiek, haast dansant. De euforie van het Hallelujah temde hij door straffe tempi.

Niettemin zorgden de vocalisten voor fraaie momenten. Warm en fluwelig verklankte sopraan Dominique Labelle de aria I know that my Redeemer liveth. Het koor maakte indruk met zwierig passagewerk.

Al met al kregen de vocalisten echter te weinig ruimte om hun expressieve vrijheid te benutten. Zo geoccupeerd leek Van Veldhoven met de barokke stijlregels, dat hij het aangrijpende verhaal van Jezus’ geboorte en sterven soms uit het oog verloor.

    • Bas van Bommel