Neef: ‘Streven naar duurzame vis’

Wijgert (42) van As, met zijn oom en twee neven directeur en mede-eigenaar van Versvishandel Jan van As.

,,De laatste jaren zijn we erg bezig met duurzame vis. We hebben daarvoor zelfs een stichting opgericht: Vis&Seizoen. Doel is om zo veel mogelijk duurzame vis aan de horeca te verkopen. Dat wil zeggen, vis die met rust wordt gelaten in de paringstijd. Die missie is voortgekomen uit zorg over het feit dat de aanvoer daalt en de vis kleiner wordt. Dan vraag je je wel eens af of je familiebedrijf over twintig jaar nog wel bestaat.

„Langzaam dringt het tot de horeca door dat je beter alleen duurzame vis kunt serveren. Wij geven daarover voorlichting. We hebben bijvoorbeeld zes seizoenskookboeken over vis gemaakt en we vertellen restaurants welke vissoorten ze in welk seizoen op de kaart moeten zetten. Vroeger werd daar niet over nagedacht. Horecagelegenheden kunnen zich aansluiten bij de Stichting Vis&Seizoen, mits minimaal de helft van hun visinkoop duurzaam is. Dat moet natuurlijk uiteindelijk 100 procent worden.

,,Ook op andere fronten proberen we duurzaamheid te promoten. Zo hebben we onlangs nieuwe vrachtwagens gekocht die worden gekoeld door zonnepanelen. Dat scheelt veel brandstof. Ook geven we voorlichting, via onze afdeling Vis&Inspiratie, over het gebruik van restproducten, bijvoorbeeld in vissoep en krabkoekjes.

,,De horeca heeft door de crisis harde klappen gekregen en voor ons waren 2008 en 2009 daardoor lastige jaren. Het bestedingspatroon van de klanten is nog steeds niet op het oude niveau, maar door nieuwe producten als zalmschnitzel – uit eigen keuken – en door duurzame vis en onze samenwerking met horecagroothandel Hanos is onze omzet wel gestegen.

„Ons streven is dat eind volgend jaar 20 procent van alle verkochte vis in Nederland duurzaam is. Van de vis die wij verkopen, is al 95 procent duurzaam. Qua vangstseizoen dan, want dat wil nog niet zeggen dat ook de manier van vissen duurzaam is. Er is dus nog heel veel te doen.”