Opinie

    • Hans Beerekamp

Jongensboeksprookje

‘Holland Sport Special: Manchester City wint de cup’.

Volgende week reikt de VARA Gids voor het eerst De Spaak uit, een mede naar televisiejournalist Bob Spaak genoemde prijs voor de beste documentaire of achtergrondreportage over sport in 2012. Daar komen er bij de publieke omroep steeds meer van, van vrij hoog gemiddeld niveau.

Tot de genomineerde programma’s behoort De kasseien van Parijs-Roubaix (VPRO), een Holland Sport Special van Wilfried de Jong en regisseur-cameraman-editor Rob Hodselmans. Het leek een laatste stuiptrekking van wijlen het illustere Holland Sport, ook door topsporters zelf hoog gewaardeerd. Maar deze maand zijn er bij de VPRO drie nieuwe specials van het duo, te beginnen gisteravond met Manchester City wint de cup, gevolgd door een requiem voor de Belgische baanrenner Dimitri De Fauw en een afscheidsinterview met voetballer Ruud van Nistelrooy.

Opnieuw wordt aangetoond wat een mooie televisie die samenwerking van De Jong en Hodselmans kan opleveren. Het gaat niet alleen om de fantastische shots van de volkswijk rond Maine Road, waar het oude stadion van City pal naast stond, of van Wilfried met fans in een Coronation Street-achtige kapsalon. Net als vaak in Holland Sport gaat het om een verhaal uit een jongensboek, over de immuniteit van een oude volksclub voor „de wereld van slagbomen en controlehokjes” die het grote geld van een sponsor uit Abu Dhabi nu eenmaal met zich meebrengt.

Het sprookje begint met het voorlopige hoogtepunt uit de clubgeschiedenis, waarvan de datum menig T-shirt siert. Op 13 mei 2012 stond Manchester City in de laatste competitiewedstrijd na negentig minuten met 1-2 achter tegen Queens Park Rangers. Bij die uitslag zou de aloude rivaal Manchester United kampioen worden. Maar in de blessuretijd scoorde City twee doelpunten, won dus alsnog en werd voor het eerst sinds 1968 kampioen van Engeland. De bijbehorende cup met een gouden kroon wordt dit seizoen dagelijks naar scholen en buurthuizen gereden, waar de fans er in de clubkleuren naast mogen poseren.

De documentaire gaat over loyaliteit tegen de klippen op en corrigeert het in Nederland dominante imago van City als een verwende sterrenploeg, bij elkaar gekocht met dollars van een oliesjeik. Het laat het verdriet zien van de verslaggever van de lokale radio, dat in de consternatie van het kampioenschap de verbinding uitviel. De vrouw van Wilfried de Jong twitterde gisteravond dat de film stiekem over Feyenoord gaat. Grappig genoeg dacht ik aan Betondorp en het oude Ajax-stadion.

    • Hans Beerekamp