AkzoNobel verkoopt decoratieve verftak aan PPG Industries

Het hoofdkantoor van AkzoNobel in Amsterdam. Foto ANP / Lex van Lieshout

AkzoNobel, de grootste verfmaker ter wereld, gaat de decoratieve verftak voor Noord-Amerika voor 800 miljoen verkopen euro aan het verf- en chemiebedrijf PPG Industries.

Hoewel de decoratieve verven in 2011 in Noord-Amerika voor 1,5 miljard dollar omzet zorgden, is de tak volgens analisten niet zo winstgevend als de industriële verven. Akzo wil zich concentreren op sterkere markten in Europa en groeimarkten. Afronding van de verkoop wordt verwacht in het tweede kwartaal van komend jaar. Met de verkoop genereert AkzoNobel een contante opbrengst van circa 875 miljoen dollar. De opbrengsten worden gebruikt voor onder meer het verlagen van de schuld en investeringen in autonome groei.

De Amerikaanse verfdivisie was vorig jaar goed voor een omzet van anderhalf miljard dollar en nam daarmee circa zeven procent van de totale omzet van AkzoNobel voor haar rekening. Het onderdeel leed verlies, maar de resultaten verbeterden de afgelopen vier jaar, geeft het concern aan. AkzoNobel blijft aanwezig in Noord-Amerika met de Performance Coatings en Specialty Chemicals-activiteiten. Die hadden vorig jaar een gezamenlijke omzet van meer dan 2,7 miljard dollar.

Eerste strategische zet van Ton Büchner

De verkoop is de eerste strategische zet van de nieuwe CEO Ton Büchner, die zich in april bij het bedrijf aansloot maar kort daarna wegens vermoeidheidsklachten wegging. Vorige week ging hij weer aan het werk. Büchner was voor zijn verlof juist bezig geweest met het in de steigers zetten van een nieuwe strategie, die hij binnenkort presenteert.

Afnemende vraag in Europa en VS

Akzo kampt met een afnemende vraag naar verf in met name Europa en de Verenigde Staten. In het derde kwartaal leed het verf- en chemieconcern een verlies van 2,4 miljard euro. In het derde kwartaal van vorig jaar maakte het bedrijf nog een nettowinst van 149 miljoen euro.