AkzoNobel stoot verftak in VS af

AkzoNobel, ’s werelds grootste producent van verven en lakken, verkoopt zijn Amerikaanse verfactiviteiten aan concurrent PPG Industries voor 800 miljoen euro. Dat is vanmorgen bekendgemaakt.

De mededeling komt een week nadat bestuursvoorzitter Ton Büchner is teruggekeerd van drie maanden ziekteverlof. In september legde Büchner zijn werk neer, nadat de diagnose „tijdelijke vermoeidheid” was gesteld. „Ik ben helemaal fit om aan het werk te gaan”, zei Büchner vanmorgen in zijn eerste openbare optreden sinds de zomer. „Ik barst van de energie en ben heel blij dat ik weer mag beginnen.”

In mei had Ton Büchner de leiding overgenomen van Hans Wijers. Tijdens zijn afwezigheid werd een crisisteam gevormd onder leiding van commissaris Anthony Burgmans (oud topman van Unilever) en financieel directeur Keith Nichols. „Ton is een briljante man, die het waard is om op te wachten”, zei Burgmans vanmorgen voorafgaand aan de persconferentie over de verkoop van de Amerikaanse verftak.

De verkoop past in het strategisch beleid van het concern om zich bij decoratieve verven te concentreren op Europa en regio’s met een hoge groei. Ruim 40 procent van de omzet van AkzoNobel wordt gerealiseerd in de opkomende markten: China, Brazilië en India. Dit aandeel neemt langzaam toe en gaat ten koste van de omzet in Europa en Amerika.

Al jaren wordt er door beleggers op aangedrongen om de verlieslijdende Amerikaanse verftak te verkopen. De omzet van decoratieve verven in de VS bedroeg afgelopen jaar 1,2 miljard euro, ongeveer 7 procent van AkzoNobels totale omzet. Het concern bezit acht fabrieken en verkoopt merken, zoals Glidden in de Verenigde Staten en Sico in Canada.

AkzoNobel verwierf de Amerikaanse verventak bij de miljardenaankoop van het Britse ICI in 2008. Sindsdien heeft AkzoNobel veel tijd en energie gestoken in nieuwe winkels, een marketingcampagne en het verbeteren van de kwaliteit van de verf. Toch genereerde de divisie geen winst, onder meer door sterke concurentie van Sherwin-Williams, Valspar en PPG. Extra investeringen om een serieuze positie op de Amerikaanse markt te verwerven, werden niet realistisch geacht.

De opbrengst wordt gebruikt „om de strategie van de onderneming te ondersteunen”, aldus Büchner. Dat betekent met name „organische groei”. Meer informatie over AkzoNobels prioriteiten maakt hij op 20 februari 2013 bekend. Dit stond gepland voor 22 oktober, maar werd uitgesteld wegens zijn ziekteverlof.