Akkoord Belgische uitgevers: deel online nieuws niet langer gratis

Belgische krantenuitgevers hebben een akkoord gesloten: ze richten een nieuw platform op waarop al hun artikelen zijn te lezen. Een deel daarvan zit achter een betaalmuur. Vanaf volgend jaar kan iedereen met hetzelfde wachtwoord en dezelfde gebruikersnaam op alle nieuwssites terecht.

Het mediaplatform krijgt de naam Media ID. Het wordt een gemeenschappelijk betaal- en registratiesysteem, gebaseerd op het iTunes-model van Apple. Daar is het downloaden van muziek heel eenvoudig - éénmaal moet je je registreren en met één muisklik kun je aankopen doen. Media ID zou in april volgend jaar getest worden en rond september klaar moeten zijn, schrijft De Standaard.

De uitgevers richten een coöperatieve vennootschap op om Media ID op te richten. Corelio (De Standaard en Het Nieuwsblad), De Persgroep (De Morgen, Het Laatste Nieuws, de Volkskrant), Mediafin (De Tijd, L’Echo), Concentra (Gazet van Antwerpen, Het Belang van Limburg), Sanoma (Story, Flair), Roularta (Knack, Trends), Rossel (Le Soir) en IPM (La Libre Belgique, La Dernière Heure) doen mee. Dat De Volkskrant voor een gedeelte van de site een betaalmuur introduceert werd eerder deze week al bekend.

‘Tijd van gratis artikelen weggeven is voorbij’

In het nieuwe systeem zouden artikelen uit kranten niet zomaar op de site worden doorgeplaatst, zodat ze gratis te lezen zijn. De uitgevers willen abonnees extra diensten aanbieden waarvoor niet-abonnees moeten betalen. Jaak Smeets van De Persgroep zegt tegen De Morgen dat de tijd waarin “we op de site gratis artikels weggeven waar hard aan gewerkt is”, voorbij is.

Ook Vlaamse televisiezenders hebben interesse getoond. Het plan voor Media ID is door de uitgevers voorgelegd aan de Belgische regering, in de hoop extra steun te krijgen.

    • Mirjam Remie