Veiling van Wegener nadert einde

Morgen verstrijkt de deadline voor biedingen op de krantenuitgevers Wegener en MGL. Verde- len Persgroep en De Telegraaf de buit?

Gisteren, 12-12-12, had een glorieuze dag moeten worden voor Wegener.

De regionale uitgever zou eindelijk zijn digital first-strategie handen en voeten geven. In februari beloofde de uitgever van onder meer De Gelderlander en het Eindhovens Dagblad betaalde apps voor smartphones en tablets van zijn titels. Plus een „nieuwe manier” om te betalen op nieuwssites. De krantensites zijn de afgelopen maanden behoorlijk verbeterd, maar de betaalde apps komen pas volgend jaar.

Digitaal succes had een mooi verkoopargument kunnen zijn voor Mecom, het Britse moederbedrijf van Wegener en Media Groep Limburg (De Limburger, Limburgs Dagblad). Mecom wil af van de kranten. Eerder dit jaar gaven de Britten Rabobank de opdracht een koper te zoeken voor Wegener en MGL. Morgen verloopt de deadline voor de tweede ronde van biedingen. Dan moet een bindend bod binnen zijn.

De Persgroep, uitgever van de Volkskrant, AD, Trouw en Het Parool, wordt genoemd als de meest serieuze partij. Dit Belgische mediabedrijf van Christiaan Van Thillo heeft inmiddels een bindend bod uitgebracht op het gehele krantenbedrijf, bevestigt een anonieme bron.

De Persgroep is voorlopig enige partij die op het geheel heeft geboden. Zij zoekt schaalvergroting: in een markt waarin de advertentie-inkomsten dalen en lezers overstappen naar internet moet je consolideren. De Persgroep zou fors onder het gevraagde bedrag van 300 tot 325 miljoen euro hebben geboden.

Andere partijen (uit de mediasector) en financiële instellingen hebben een bindend bod gedaan op onderdelen van Wegener en MGL. Wie dat precies zijn is onbekend. Telegraaf Media Groep (TMG) heeft in elk geval in de eerste ronde belangstelling getoond in Wegener. Mede om inzage te krijgen in de boeken, zeggen bronnen.

TMG zou vooral belangstelling hebben voor de digitale activiteiten van Wegener, de succesvolle sites voor de arbeidsmarkt (Jobtrack) en auto’s (Autotrack) én een belang van 30 procent in Funda. Deze makelaarssite is in potentie het meest waardevol. In België ging vorige maand huizenwebsite Immoweb voor 127,5 miljoen euro naar de Duitse mediagroep Axel Springer. Dat was 20 keer de bruto winst.

De huis-aan-huiskranten van Wegener, ruim 170 titels, passen beter bij TMG dan bij de Persgroep. De Telegraaf geeft zelf gratis weekkranten uit in Noord- en Zuid-Holland; de Persgroep daarentegen heeft altijd weinig gezien in huis-aan-huistitels. Die hebben te veel last van de economische crisis. Zij kunnen niet, zoals de regionale dagbladen, terugvallen op inkomsten uit abonnementen.

Het Belgische Concentra, dat onder meer de regionale krant Het Belang van Limburg, uitgeeft, trok samen op met de uitgever van de Rheinische Post (Düsseldorf). Zij toonden belangstelling voor de Limburgse kranten van Mecom, de best renderende titels van de groep. Volgens een bron is Rheinische Post echter afgehaakt en heeft Concentra alleen te weinig geld om mee te bieden.

De verkoper zal vermoedelijk voor de Kerst meer duidelijkheid willen hebben. Mecom heeft echter minder haast dan een jaar geleden. De verkoop van de regionale dagbladen in Noorwegen leverde eerder dit jaar 200 miljoen euro op. Zo kon Mecom zijn schuld fors verlagen. De Deense kranten van Mecom (Berlingske) zouden bovendien beter in de markt liggen dan de Nederlandse.

En Wegener? Dat kan allemaal nog wel een tijdje duren, zegt een bron.