Supermarkt voor leden groeit maar door

Het Amerikaanse supermarktbedrijf Costco doet het goed tijdens de crisis. Europa is de volgende bestemming.

Wederom presenteert de Amerikaanse supermarktgigant Costco mooie groeicijfers. De nettowinst over het vorige kwartaal steeg met 30 procent naar 416 miljoen dollar. Dat was meer dan analisten op Wall Street verwachtten.

Het resultaat is te danken aan de economische crisis. Consumenten die op hun portemonnee letten, lopen de deur plat bij Costco. De supermarktketen staat bekend om zijn goedkope levensmiddelen in bulkverpakkingen, maar verkoopt ook computers, kleding en zelfs benzine aan de eigen pomp. Sinds 2009 is het aandeel meer dan verdubbeld.

Costco is een supermarkt voor leden. Een soort Makro dus: klanten mogen er alleen op vertoon van een pasje naar binnen. Het lidmaatschapsgeld is minimaal 55 dollar per jaar en dat tellen de Costco-klanten graag neer. De inkomsten uit lidmaatschapsgelden stegen, mede dankzij een prijsverhoging, met 14 procent naar 511 miljoen dollar.

Toch reageerde de koers van het aan de Nasdaq genoteerde Costco Wholesale Corporation gisteren nauwelijks op de gepresenteerde cijfers en schreef zelfs een minimaal verlies van 0,6 procent. De hoofdreden daarvoor is dat Costco de belangrijkste data altijd al bekendmaakt voor het publiceren van kwartaalcijfers. Investeerders wisten dus al dat verkopen 6 procent zouden stijgen. Ook stellen sommige analisten dat de rek uit de groei van het aandeel is.

Voor investeerders waren de kwartaalcijfers bovendien niet de belangrijkste recente ontwikkeling rond de retailer. Eind november maakte Costco bekend een speciaal dividend van 7 dollar per aandeel uit te keren. Dat kost het bedrijf zo’n3 miljard dollar. De politieke onderhandelingen in de VS om een fiscal cliff te voorkomen leiden naar verwachting tot een verhoging van de dividendbelasting. Vandaar dat diverse bedrijven ervoor kozen in anticipatie op de uitkomst van die onderhandelingen nog voor het eind van het jaar dividend uit te keren. De uitkering van Costco was de hoogste tot dan toe.

Costco heeft 618 filialen in acht landen waaronder Canada, Mexico, het Verenigd Koninkrijk en Japan. De meeste filialen (447) staan in de VS. Volgens PlanetRetail was Costco in 2011 de negende retailer van de wereld (Walmart, Carrefour en Tesco zijn de grootste). In de VS neemt Costco de derde plek in.

Op de Amerikaanse thuismarkt is het huismerk Kirkland Signature dan ook niet weg te denken. Hoewel Costco ook A-merken als Coca-Cola verkoopt, komen de meeste klanten voor Kirkland Signature. Van jeans tot Bordeaux, kaas, pannen, hondenvoer, vuilniszakken, vitaminen, boter, tonijn en lasagna: het ligt allemaal in de Costco met een Kirkland-logo erop.

Costco komt in de toekomst ook naar het Europese vasteland. Deze zomer maakte het bedrijf bekend zich „ergens de komende jaren” op de Franse, Spaanse, Italiaanse en Duitse markt te willen begeven.

    • Camil Driessen